Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SJ: Trafikverket gav vilseledande besked

Publicerat måndag 22 december 2014 kl 14.51
Green Cargos vd: "Helt vansinnigt"
(1:35 min)
SJ:s dubbeldäckartåg. Foto: Bertil Ericson/TT.
Foto: Bertil Ericson/TT.

Trafikverket skjuter upp viktiga underhåll för järnvägen efter att regeringens budget röstades ner, men Trafikverkets besked att påskynda spårbytet på Norra stambanan gavs långt innan löftet om mer pengar.

Trafikverket får nu motta mer kritik för hur myndigheten planerar och genomför underhållet på järnvägen.

Det är missledande att skylla uppskjutna projekt på att Socialdemokraternas budget föll, menar SJ, och syftar bland annat på rälsbytet på Norra stambanan.

– Det är bekymmersamt när ett antal underhållssatsningar och investeringar som är tänkta att ge stabilitet och ökad punktlighet nu avbryts. Det är oacceptabelt både för vår del och för våra kunder, säger Jan Fritzon, SJ:s vd.

Förra veckan meddelade Trafikverket att de nu ändrar sina planer för underhållet av järnvägen. Anledningen ska vara att de utlovade extra anslagen till underhåll försvann när den rödgröna budgeten föll.

Omprioriteringen är vilseledande menar kritiker, eftersom planerna redan fanns på plats och utlovades redan i början av året.

Frysningen av spårbytet på Norra stambanan har fått Näringslivets transportråd att begära att regeringen styr om i myndighetens årliga anslag så att mer pengar kan gå till underhåll.

– Stora delar av Sveriges transportindustri använder de här barnorna för export. Sverige är ett land i utkanten av världen och är beroende av en fungerande infrastruktur för att nå ut till våra kunder, säger Per Bondemark, styrelseordförande för Näringslivets transportråd.

Och även Green Cargo, som sköter godstrafiken i landet, är kritiska. De menar att beslutet missgynnar just godstrafik. Att bygga klart Norra stambanan, som i dag orsakar stora störningar på grund av dålig räls, skulle bara kostat 350 miljoner kronor, säger godsföretaget Green Cargos vd Jan Kilström.

– Det är ett problem för våra kunder. De är de stora företagen som ligger uppe i Norrland. Godset som de har måste i princip gå på tåg. Det verkar vansinnigt att man inte kan hitta 350 miljoner kronor i den prioriteringen som Trafikverket gör, säger Kilström.

Om beslutet att skjuta underhållet på framtiden också innebär att fler tåg måste sänka hastigheten för att kunna köra säkert, är för tidigt att säga, säger Anna Lihr, presschef på Trafikverket.

– Ja det kan bli aktuellt med hastighetsnedsättning. Vad vi gör då är att vi gör så kallad syn av banan för att se i vilken skick den är i. För att se om det behövs, sänka hastigheten för att undvika att den ytterligare skadas eller att det blir mer påverkan på banan, säger Anna Lihr.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".