Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hård konkurrens sänker matpriserna nästa år

Publicerat tisdag 23 december 2014 kl 02.45
Maten spås bli billigare
(2:00 min)
Kundvagn fylld med matvaror framför en bil med öppen bagagelucka. Foto: Tobias Röstlund/Scanpix

Samtidigt som matinköpen inför julhelgen är i full gång spår analytiker vid Danske bank att matpriserna kommer att sjunka nästa år. Sannolikt med ett par procent. Orsaken är, enligt analytikern, konkurrensen från lågpriskedjor som Lidl och Netto.

– Ica gör just nu Europas bästa marginal på matvaruhandel och det finns utrymme. Man måste ju minska det prisgap som finns mot lågpriskedjorna ett par procent i alla fall, säger Anders Hansson, analytiker vid Danske Bank.

Konkurrensen om försäljningen i matvarubutikerna har hårdnat under senare år. Lågpriskedjor med mindre sortiment och lägre priser växer årligen med mellan fem och tio procent och har investerat för att kunna fortsätta göra det många år framöver.

En motsvarande expansion bland lågpriskedjorna i Storbritannien har skett på de traditionella matvarubutikernas bekostnad och bidragit till att aktierna i stora traditionella dagligvaruföretag har gått ner runt 40 procent bara på ett år.

Danske Banks analytiker, Anders Hansson, tror att utvecklingen i Sverige mycket väl kan följa den som nu gått att se i Storbritannien.

– Lågpriskedjorna har ju tagit omkring åtta procents marknadsandel. För ungefär ett år sedan började det bita på allvar, de fick ännu högre försäljningstillväxt och de traditionella matvaruförsäljarna såg ett klart fall i försäljningen där marginalerna fick rejält med stryk, säger Anders Hansson.

I svensk dagligvaruhandel har Ica en dryg tredjedel av marknaden. Vd för Ica Sverige, Anders Svensson, tror dock inte på prisfall på mat under nästa år och inte heller att vi här kommer få se motsvarande utveckling som i Storbritannien.

– All konkurrens påverkar priserna. Men jag bedömer inte just nu att lågprisaktörerna har en större påverkan än de andra aktörerna på konkurrensen, utan det är det allmänt ökande konkurrenstrycket. Några som växer bra just nu är de som har bra e-handelserbjudanden. Men även restauranger och caféer växer väldigt mycket, så vi är flera som kommer slåss om marknaden, säger Anders Svensson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".