Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Minst tio döda efter brand på färja

Publicerat måndag 29 december 2014 kl 16.10
Åklagare ska granska fartygsbranden
(9:28 min)
Den utbrända och evakuerade färjan ska föras i hamn för utrending. Foto: TT
1 av 5
Den utbrända och evakuerade färjan ska föras i hamn för utrending. Foto: TT
Foto: AP Photo / Luigi Mistrulli / TT.
2 av 5
Foto: AP Photo / Luigi Mistrulli / TT.
Foto: AP Photo / Luigi Mistrull / TT.
3 av 5
Foto: AP Photo / Luigi Mistrull / TT.
Passagerare har flytt ut på däcket till den brinnaned färjan i väntan på räddning. Foto: TT
4 av 5
Passagerare har flytt ut på däcket till den brinnaned färjan i väntan på räddning. Foto: TT
Lågor slår ut från de lägre däcken medan passagerarna samlas på färjans tak. Foto: TT
5 av 5
Lågor slår ut från de lägre däcken medan passagerarna samlas på färjans tak. Foto: TT

Efter ett skräckfyllt dygn av brandrök, höga vågor och piskande regn har till sist den eldhärjade färjan Norman Atlantic evakuerats helt. Men minst tio personer är döda, och det är oklart hur många som fanns ombord.

Den brittiske hästhopparen Nick Channing-Williams ansikte var svart av sot när han äntligen räddades från den brinnande färjan efter skräckfyllda timmar i iskylan på däck. Han väcktes vid fem-tiden på söndagsmorgonen av brandlarmet, och antog att det var "något litet".

– Men när vi kom ut på däck var lågorna enorma och alla bilar brann, det var ärligt talat väldigt otäckt, och det fanns bara en plats att stå på — i regnet, berättar han för Sky News.

Den italienskflaggade färjan var på väg från Patras i Grekland till Ancona i Italien när en brand bröt ut på bildäck natten till söndagen. Passagerarna tvingades ta sig upp till övre däck för att undkomma lågorna och den giftiga röken. Flera vittnen berättade om hur däcket blev så varmt att skorna smälte.

– Alla köade för att komma på en livbåt och hettan var bara så enorm att människor drabbades av panik, säger Channing-Williams.

Dödssiffran var på måndagskvällen uppe i minst tio personer enligt den italienska flottan. Antalet som räddats från båten var 427. Det innebär att ett 40-tal på passagerarlistan saknas, men enligt italienska myndigheter står det inte klart hur många som fanns ombord.

Dessutom återstår frågorna om hur branden kunde uppstå och bli så allvarlig. En italiensk åklagare har inlett en utredning om försummelse. Vid en inspektion för knappt två veckor sedan fick fartyget anmärkningar, bland annat på branddörrarna, men enligt ägaren ska problemen ha åtgärdats.

Överlevare vittnar om undermålig säkerhet och förvirring ombord.

– Vi visste inte vad vi skulle göra. Besättningen hade ingen aning om hur de skulle få av folk från båten. Livbåtarna fungerade inte, bara en av dem nådde vattnet, säger en av de första passagerarna som anlände till hamnen Bari i sydöstra Italien, till AFP.

Hårt väder med höga vågor gjorde att andra fartyg inte kunde komma nära och försök att bogsera färjan misslyckades. Därför skedde evakueringen med helikopter. Inte förrän 36 timmar efter att branden startat kunde den sista ombordvarande — kaptenen Argilio Giacomazzi — lämna fartyget. Det var helt i enlighet med sjömanstraditionen, men en skarp kontrast mot "kapten Ynkryggs" agerande vid olyckan med kryssningsfartyget Costa Concordia 2012. Giacomazzi kallas redan för "kapten Modig" för sina insatser, enligt AFP.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".