Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tio tusentals strömlösa trots Eons miljardsatsning

Uppdaterat måndag 12 januari 2015 kl 13.05
Publicerat måndag 12 januari 2015 kl 11.25
Eon: Skulle varit dubbelt så många strömlösa utan våra åtgärder
(1:24 min)
Eon jobbar med säkrandet av sitt elnät. Foto: TT / Eon
1 av 2
Foto: TT / Eon
En stor gammal tall har fallit över en väg i Mullsjö. Foto: Sveriges Radio
2 av 2
En stor gammal tall har fallit över en väg i Mullsjö. Foto: Sveriges Radio

Eon har satsat över 17 miljarder på att säkra elleveranserna sedan stormen Gudrun. Nu står man återigen i ett vanskligt läge. Drygt tiotusen hushåll är fortfarande utan ström efter stormen Egons framfart i helgen.

– Vi har ungefär 500 montörer och röjare som är ute i fält just nu och jobbar med att få strömmen tillbaka, helt enkelt, säger Ann-Nina Finne, kommunikationschef på kraftbolaget Eon.

Vilka områden är värst drabbade?

– Det är Jönköpings län och Kalmar län, Kronoberg också litet grand.

Västra Götaland och Halland har också drabbats hårt, med tusentals hushåll som fortfarande saknar el.

Också telefonin har drabbats av avbrott på grund av stormen. Omkring 10 000 av Telias kunder är utan sin fasta telefoni och det är också stora störningar i mobilnäten i södra Sverige.

När det gäller tågtrafiken så har det mesta kommit igång igen. Några enstaka tågsträckor är fortfarande avstängda, bland annat Borås-Varberg, men beräknas öppnas under eftermiddagen.

När det gäller läget så har Eon i dag öppnat informationskontor i Bodafors, Aneby och Tingsryd. Orterna ligger i de områden som är värst drabbade av avbrott, berättar kommunikationschef Ann-Nina Finne.

– Det handlar ju helt enkelt om att de som är drabbade av strömavbrott ska kunna komma dit. De ska få aktuell information, de ska kunna träffa personal, de ska få fika och få löpande information om läget, säger Finne till Ekot.

10 år efter stormen Gudrun är det svenska elnätet fortfarande sårbart trots att det gjort stora investeringar.

– Hur mycket pengar vi än satsar så kommer vi aldrig få ett elnät som är helt väderoberoende säger Torbjörn Larsson pressansvarig på Eon.

Elbolaget fick efter stormen Gudrun kraftig kritik för många och långa strömavbrott, och har på tio år satsat över 17 miljarder kronor på att göra elleveranserna säkrare.

För Eon handlar det om tre tusen mil ledningar som har vädersäkrats, grävts ner eller lufledningar som har isolerats. Men trots omfattande arbete var 70 000 av bolagets kunder strömlösa i helgen när det var som värst.

– Min bedömning är att utan de åtgärder vi gjort så skulle vi haft uppemot dubbelt så många strömlösa efter helgen oväder, säger Torbjörn Larsson.

Energimarknadsinspektionen är den myndighet som bevakar att elkunder i Sverige får den leverans de har rätt till. Efter de senare vintrarnas kraftiga stormar har de inlett en tillsyn och begärt att elbolagen tar fram åtgärdsplaner som man nu håller på att följas upp.

– Företagen ska hålla en god leveranskvalité, det står i ellagen. Så det viktiga är att företagen driver ett aktivt arbete och försöker minimera problemen sen är det väldigt knepigt eftersom det kostar stora pengar. Vi ska dock jaga på så att de känner att det här är en prioritetad fråga, säger Anne Vadasz Nilsson Generaldirektör på Energimarknadsinspektionen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".