Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industribyggnad med kraftig rökutveckling som följd och spridningsrisk till närliggande fastigheter. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på din lokala P4 kanal.
(Publicerat idag kl 12.35)

Modebranschen fortsätter på lågvarv

Publicerat tisdag 13 januari 2015 kl 16.42
Modebranschen fortsätter på lågvarv
(2:00 min)
Shopping.
Foto: Tomas Oneborg/TT.

Under 2014 stod klädhandeln i princip stilla, enligt nya siffror från Svensk Handel Stil. En orsak är att konsumenterna prioriterar andra inköp framför kläder.

– Jag har köpt ett par byxor och ett hårband man har när man är ute och springer, säger Anna Vall som var på shoppingtur i Stockholm i dag.

Varför tror du att vi köper mindre kläder än för tio år sedan?

– Jag hoppas att man blivit lite mer medveten och tänker att man inte behöver allt det man handlar och att man kanske prioriterar andra saker.

Ett annat konsumtionsmönster kan ligga bakom att modehandeln inte tar fart. Under förra året ökade klädhandeln med blygsamma 0,1 procent. Skoförsäljningen gick på plus, men skobranschen är ojämn och svänger ofta mellan plus och minus.

Klädförsäljningen har backat eller stått stilla i fem år i rad, visar dagens siffror från Svensk Handel Stil. Samtidigt går till exempel restaurangbranschen bra.

Att konsumenterna prioriterar annat än klädinköp är en orsak till den stillastående utvecklingen, tror Helena Waker, vd på Agenturföretagen som organiserar modeföretag i framför allt distributionsledet.

– Telefoner, Ipads, media... Jag tror också  att caféer och restaurangupplevelser lockar. Vi ser ju faktiskt att en del butikslokaler byts ut mot caféer i dag.

Både Svensk Handel Stil och Agenturföretagen tror att detta år blir något bättre än det förra, men det väntas ingen jätteskjuts. För att överleva i modebranschen gäller det att snabbt kunna erbjuda precis det kunden vill ha, tror Helena Waker.

– Det kommer att hända mycket i den här branschen framöver. Det kommer vara mer digitalt naturligtvis, men också att man vill se varorna och uppleva lite mer när man handlar.

– Så alla som jobbar i modebranschen måste vässa det här med service, kundbemötande och ta reda på vad det är som gör att kunden köper din vara. Det är utmaningen, säger Helena Waker, vd på Agenturföretagen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".