Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SCB larmar om statistikproblem

Uppdaterat söndag 18 januari 2015 kl 12.26
Publicerat söndag 18 januari 2015 kl 12.26
"Ett stort problem som ser ut att bli värre"
(2:16 min)
Kvinna på jobbet, pratar i telefon. Foto: TT
Den vanligaste orsaken är att folk inte svarar i telefon, enligt SCB. Foto: TT

Det blir allt färre som ställer upp i statistiska undersökningar.

Det gör att det blir större felmarginaler i den officiella statistiken gällande till exempel arbetslöshet och hushållens utgifter - något som kan leda till att politiker fattar beslut på felaktiga grunder.

– Det är ett stort problem, och det ser ju ut att bara bli värre och värre. För 20-30 år sedan då var det en ära att få vara med i en statistisk undersökning, idag ses det som en belastning, Dan Hedlin, professor i statistik vid Stockholms universitet:

Enligt Dagens Nyheter handlar det till exempel om det officiella statistiken gällande arbetslöshet och sysselsättning, som tas fram genom att ett urval av svenska folket kontaktas varje månad. I november förra året var bortfallet 38,8 procent - mot 18,9 procent samma månad år 2007.

– Det allvarligaste problemet det är ju att större bortfallet blir, desto mer osäkra blir resultaten. All statistik har ju alltid en viss osäkerhet eftersom den baseras på ett urval, men när man dessutom får ett bortfall och man inte med 100 procentig säkerhet kan säga vad bortfallets egenskaper är, så är det ju så att ju större bortfallet blir desto större blir osäkerheten, säger Jan Hörngren, biträdande avdelningschef för datainsamling på statistiska centralbyrån, som ansvarar för den statistiken, säger Dan Hedlin.

Enligt honom är den vanligaste orsaken till bortfallet att folk inte svarar i telefonen:

– Det beror väldigt mycket på vårt sätt att kommunicera idag och på utvecklingen av mobiltelefoner. Det går ju väldigt lätt att bara koppla bort ett samtal när någon ringer och man inte känner igen numret.

Till de som använder statistiken från Statistiska centralbyrån som underlag hör finansdepartementet, Riksbanken och Konjunkturinstitutet.

Problemen med ökande bortfall gäller också flera andra stora undersökningar, både från Statistiska centralbyrån och andra myndigheter, till exempel undersökningar om partisympatier, utsatthet för brott och hushållens utgifter.

När bortfallet ökar och undersökningarna blir mer osäkra ökar också riskerna att de leder till felaktiga politiska beslut, säger Dan Hedlin:

– De här statistiska undersökningarna är ju jätteviktiga för politiska beslut. Det kan bli fullständigt fel beslut på grund av att man har fel underlag.

På Statistiska centralbyrån arbetar man nu med att ta fram nya metoder för undersökningarna. Men enligt professor Dan Helin har alla som utför sådana undersökningar ett ansvar att tydligare förklara bristerna med statistiken, och att inte trötta ut dem som ska svara:

– Inte göra undersökningar i onödan, inte fråga om sådant man redan vet, inte ha större urval än man måste och använda matematiska modeller för att inte behöva ha så stora urval, säger Dan Hedlin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".