Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Beslag av olaglig avfallsexport ökar

Publicerat tisdag 27 januari 2015 kl 03.05
"Nervskador är bland det vanligaste"
(2:20 min)
Nära hälften av de olagliga laster med skräp som stoppats var på väg till Afrika. Mellanöstern utgör tillsammans med övriga Asien en dryg fjärdedel av de upptäckta fallen. Källa: Naturvårdsverket. Grafik: Liv Widell. Foto: Pål Sommelius/TT
Nära hälften av de olagliga laster med skräp som stoppats var på väg till Afrika. Mellanöstern utgör tillsammans med övriga Asien en dryg fjärdedel av de upptäckta fallen. Källa: Naturvårdsverket. Grafik: Liv Widell. Foto: Pål Sommelius/TT

Antalet stoppade transporter med avfall på väg från Sverige till andra länder har ökat kraftigt de senaste åren, det handlar om olagliga laster med bland annat bilvrak och elavfall. Den största delen var på väg till fattiga länder i Afrika, och där drabbas både miljön och hälsan hos de som ska ta om hand avfallet.

Grafik: Illegalt avfall på export

Ofta innehåller avfallet både farliga kemikalier och tungmetaller, och många gånger är det barn som gör jobbet.

– Nervskador är bland det vanligaste. Tungmetallerna går direkt in i nervsystemet, och det är speciellt allvarligt för barn, det skadar deras utveckling, säger Théo Jaekel på organisationen Swedwatch. 

Det stoppas allt fler laster med avfall, på väg från Sverige till fattigare delar av världen.

Enligt Naturvårdsverket har det gått från sex stycken stoppade transporter år 2007 till 97 stycken år 2013. Några exempel på laster som hejdats på sin väg från Sverige:

Kylmöbler, teveapparater, bildskärmar och kompressorer i en container till Gambia. Metallskrot i fyra containrar till Indien. Bildelar, motorer och fjäderben i två containrar till Nigeria. Uttjänta däck i en container till Guinea.

En del av de här varorna går att återanvända, men mycket hamnar på stora skrothögar i mottagarländerna. När metaller och annat ska återvinnas görs det många gånger helt utan skyddsutrustning, och arbetarna utsätts för gifter, som också kan läcka ut i miljön.

Nära hälften av de stoppade transporterna från Sverige var på väg till Afrika, och runt en fjärdedel till Asien.

Att myndigheterna på senare år lyckats hitta fler av de här olagliga lasterna kan bero på ökade ansträngningar.

– Det är ett område som har vuxit väldigt mycket, framför allt vad gäller antalet genomförda kontroller. Och när vi kontrollerar mer så har också resultatet ökat. Tullverket och andra myndigheter stoppar betydligt fler transporter idag än för fem år sedan, säger Martin Johansson, som är specialist på miljöbrott på Tullverket. 

Ingen vet om problemet i sig har vuxit i Sverige, men enligt en rapport från den europeiska polismyndigheten Europol ökar exporten av avfall från Europa. 

Pengar är drivkraften, det kan vara dyrt för företag att få sitt avfall omhändertaget enligt reglerna i den rika delen av världen.

– Det är mycket billigare att ta hand om det i de här länderna, man brukar räkna med att det är tio gånger billigare att återvinna en dator i Ghana än i USA, säger Théo Jaekel på Swedwatch.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".