Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kräver insatser för att hjälpa migranter på Medelhavet

Publicerat onsdag 4 mars 2015 kl 07.00
"Vi är medvetna om problemen"
(2:07 min)
Över 200 flyktingar på en liten fiskebåt anpassad för en besättning på max 10 personer.
Över 200 flyktingar på en liten fiskebåt anpassad för en besättning på max 10 personer.

Räddningsaktioner av flyktingar i sjöodugliga farkoster ökade stort under 2014, enligt siffror från den internationella redarorganisationen ICS. Sveriges Redarförening efterlyser nu kraftfulla internationella insatser för att få stopp på flyktingströmmarna över Medelhavet.

Wallenius båt Aniara är en av de svenska båtar som fått undsätta nödställda migranter till havs.

– De hade varit sex dagar i den här lilla fiskebåten. Det går inte att föreställa sig hur tufft det varit, speciellt för barnen, säger Börje Mårderyd, befälhavare på Aniara.

Uttorkade och hungriga satt över 200 flyktingar på en liten fiskebåt anpassad för en besättning på max 10 personer. Båten var manöveroduglig och det tog Börje Mårderyd över en timme att försiktigt komma nära med sitt över 200 meter långa fartyg.

– Hade jag knuffat till den där lilla båten så hade det kunnat gå illa. Det var lite trix, berättar Börje Mårderyd.

Under 2014 var handelsfartyg inblandade i olika räddningsinsatser på Medelhavet över 600 gånger och det är en ökning med 400 procent jämfört med 2013 enligt den internationella redarorganisationen ICS.

Det kan vara dramatiska och svåra insatser. Det är svårt att få ombord utmattade och rädda människor från en flotte upp på ett stort tankfartyg. Det kan handla om klättring på över 20 meter som ska göras i hög sjö.

Stena Bulk och Wallenius är två svenska rederier som gjort räddningsaktioner.

– Vi är medvetna om problemen och har en beredskap varje gång vi passerar området. Rent affärsmässigt så betyder det inte så mycket men rent humanitärt så tänker man på situationen för de drabbade människorna och självklart vill man att det ska få en lösning så snabbt som möjligt säger Erik Hånell VD på Stena Bulk.

Frågan är svår och komplex. Italien har avvecklat sin insats i Medelhavet och vill att EU tar ett större ansvar. EU:s insats är dock mindre samtidigt som f

lyktingströmmarna ökar.

För redarorganisationerna är det här den viktigaste sjösäkerhetsfrågan för 2015. Tryggve Ahlman jobbar på Sveriges Redareförening.

– Den här frågan kan bara lösas internationellt. Det är internationella lagar som gäller på de de här farvattnen där migranterna finns, säger han.

Sveriges Redareförening jobbar med påtryckningar via sina internationella organisationer mot EU och FN och menar att det krävs kraftfulla internationella insatser. Flyktingarna måste stoppas från att komma ut till havs.

– Det som kan göras är att stärka kuststaterna agerande, att de stoppar flyktingarna från landsidan. Det är där arbetet måste ske, säger Tryggve Ahlman.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".