Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Forskare: Betyg inte viktiga för elevernas kunskaper

Publicerat onsdag 28 januari 2015 kl 04.58
"Mer negativt för svagpresterande elever"
(2:00 min)
Mellanstadielever får hjälp på engelskalektionen. Foto: Steve Ruark/TT.
Betygens effekt på lärandet är inte så stor, enligt Vetenskapsrådet. Foto: Steve Ruark/TT.

En ny rapport från Vetenskapsrådet visar att betyg i skolan inte är så viktiga för hur mycket eleverna lär sig. Den visar också att elever som inte presterar så bra, kan påverkas negativt av betyg.

– Det vi ser är att betygens effekt på lärandet generellt inte är så stor, men det finns en negativ effekt för lågpresterande elever, säger Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Örebro universitet, som har lett Vetenskapsrådets betygsprojekt.

– För elever som presterar bättre kan det i liten utsträckning vara sporrande, men generellt spelar det inte så stor roll. Effekten är mer negativ för svagpresterande elever än vad den är positiv för högpresterande elever.

Vetenskapsrådet har det senaste året genomfört en rad forskningsprojekt kring skolan, som ett slags grund för det nybildade Skolforskningsinstitutet att utgå ifrån.

I betygsprojektet har forskarna gått igenom 6 000 artiklar i utbildningsvetenskapliga och samhällsvetenskapliga databaser, noga studerat 500 av dem samt ett 40-tal avhandlingar.

Resultatet visar att betyg inte är särskilt viktiga för elevernas kunskaper, men kan påverka lågpresterande elever negativt. Förklaringen är att dåliga betyg påverkar deras självbild, enligt Christian Lundahl.

– Om man har problem med skolan så behöver man återkoppling med en optimistisk syn på sina möjligheter att klara skolan. Det är en av de allra viktigaste faktorerna för att hjälpa svagpresterande elever, säger han.

Sedan några år ges betyg till eleverna i årskurs sex.

Rapporten från Vetenskapsrådet kommer samtidigt som debatten om att införa betyg från fjärde klass i i skolan är het.

Allianspartierna tänker driva igenom det i riksdagen med stöd av Sverigedemokraterna, trots protester från till exempel regeringen och båda lärarfacken.

Christian Lundahl säger att hans grupp inte hittat en enda vetenskapligt publicerad artikel som förordar en tidig betygssättning.

– En av de slutsatser vi drar är att vi verkligen bör vara försiktiga med att ytterligare sänka betygsåldern innan vi har utvärderat effekterna av vad det innebar att införa betyg i årskurs sex, säger professor Christian Lundahl.

Mer om …

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.