Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fjärdeklassare om betyg i fyran

Publicerat onsdag 28 januari 2015 kl 17.20
Fjärdeklassare om betyg från fyran
(2:06 min)

Betyg har inte någon positiv effekt på elevers kunskapsinlärning. Det visar en ny rapport från Vetenskapsrådet som Ekot rapporterat om under dagen. Alliansen står alltjämt fast vid sitt förslag att införa betyg från fjärde klass.

Alice Andersson och Thindra Martinsson Blom som går i fyran på Hagaskolan i Ed är dock tveksamma till att införa betyg redan från fyran.

– Kanske från femman, men fyran känns lite tidigt, säger Alice Andersson.

– Ja, helst inte riktigt än. Jag tycker att det är bra från sexan, för då har man lärt sig mer om vad betyg är och så, säger Thindra Martinsson Blom.

Fjärdeklassarnas lärare Stina Carlsson är skeptisk till att betyg är gynnsamt för inlärningen.

– Betyg blir så himla mycket prestation, att man skall mäta ett resultat, att man skall nå ett mål och det handlar inte så mycket om hur vägen dit är. Jag tycker att vägen är väldigt viktig och att eleverna skall lära sig olika vägar, säger Stina Carlsson.

Vetenskapsrådets nya rapport visar att för dem som har det lite svårt i skolan så går det sämre om man har betyg, eftersom dåliga betyg kan försämra elevens självkänsla. Och för dom som det går bra för gör betygen ändå inte någon större skillnad, enligt forskningen.

Allianspartierna står alltjämt fast vid att de vill sänka betygsåldern från sexan till fyran. Folkpartiets utbildningspolitiske talesperson Christer Nylander menar att tidiga betyg förbättrar möjligheterna att ge särskilt stöd till svaga elever.

– Fokus på kunskap, duktiga lärare och stöd tidigt, det är det som gör att fler lyckas i skolan. Därför vill vi ha tidiga betyg, säger Christer Nylander (FP).

Sverigedemokraterna säger att de fortsatt står bakom Alliansens förslag att införa betyg från fyran, och därmed finns det en riksdagsmajoritet för förslaget. Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) vill däremot inte sänka betygsåldern, och han menar att den nya rapporten från Vetenskapsrådet visar att den bedömningskultur som betygen skapar inte fungerar.

– Problemet i svensk skola idag är inte att lärarna inte vet vilka elever som behöver extra stöd, det identifierar lärare ofta väldigt tidigt, men det är att man inte har resurserna, verktygen och makten att se till att det stödet kommer på plats, säger Gustav Fridolin (MP).

Till skillnad från sina klasskompisar på Hagaskolan i Ed tycker fjärdeklassaren Mikael Provci Ottosson inte att det låter för tidigt med betyg från fyran.

– Jag skulle vilja ha det nu istället för i sexan, för om man har det nu så blir man ju van, säger Mikael Provci Ottosson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".