Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i Skogsbo och räddningsledaren uppmanar alla som befinner sig i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Dalarna.
(Publicerat idag kl 17.31)

Stor skillnad på paketpriser

Publicerat torsdag 5 februari 2015 kl 09.30
Postnord: Man är nöjda med oss
(2:17 min)
Paket i en paketterminal. Foto: Pontus Lundahl/TT.
Lönar sig att jämföra priser när man skickar paket. Foto: Pontus Lundahl/TT

I takt med att e-handeln ökar skickas fler och fler paket i Sverige. Trots ökad konkurrens om pakettjänster är statliga Postnords priser högst i Norden, och också högt jämfört med konkurrenterna i Sverige.

Katarina Enlund är småföretagare i Växjö. Hennes företag skickar mycket paket, och priset är en viktig faktor när hon väljer distributör.

– Det är en liten djungel för i dag är ju inte Posten ensamma om distributionen i Sverige, och det tror jag är både gott och ont. Priset är oerhört viktigt eftersom priset samtidigt är ett ansvar vi har mot våra kunder att priset inte ska vara för högt.

För Katarina Enlunds företag är just nu en kombination av Posten, eller Postnord som företaget nu heter, och DHL billigast, för att skicka företagets paket.

Och det lönar sig att jämföra priser. Att som privatperson skicka ett femkilos paket kostar från 90 till 165 kronor, när Ekot jämför Schenker, Bussgods, DHL och Postnord. Postnord är dyrast.

Post och Telestyrelsen, PTS, kom sent i höstas med en rapport som visade att Postnords pris för att skicka ett inrikes paket ökat med nästan 35 procent mellan 2004 och 2014, och att priset är högre i Sverige än i alla de andra nordiska länderna för paket tyngre än tre kilo.

Men 2012 stannade prisökningen av. En effekt av konkurrensen, tror Joakim Levin, sakkunnig på PTS.

– Det verkar vara en tydlig effekt. Under ett antal år i början av 2000-talet, det var då den stora ökningen var. Sedan när konkurrenterna kommer in så har det bromsat upp. Så jag tror att Posten känner av att de inte kan ta vilka priser som helst.

Konkurrens är bra, säger man på Postnord Sverige. Priserna för att skicka paket förklarar man delvis med bolagets särskilda uppdrag att dela ut post i hela landet. Men också med att kunderna är villiga att betala för att just Postnord tar hand om deras paket.

– Egentligen blir det väl mest relevant att se - vilka väljer man att skicka med. Vi vet att vi har en väldigt stor marknadsandel på det här området. Samtidigt är konkurrensen stenhård, och det måste ju finnas en anledning till att man väljer att skicka med oss trots det, säger Per Ljungberg, Postnords kommunikationschef.

Så att folk väljer att skicka med Posten tar ni som ett tecken på att prissättningen fungerar?

– Jag tar det som ett tecken på att man är nöjda med oss, säger Per Ljungberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".