Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Många vill in i krympande bransch

Publicerat torsdag 12 mars 2015 kl 21.00
Vill in och ta andelar från Posten
(1:58 min)
En postbil.
En postbil. Foto: Hasse Holmberg/Scanpix

Trots att antalet brev som skickas i landet minskar snabbt, ser flera företag en framtid i att dela ut post - och statliga Postnord tappar marknadsandelar när det gäller brevutdelning.

Joakim Levin är sakkunnig på Post- och telestyrelsen (PTS)

– Totalt sett så drabbar volymfallet Posten mer än de nya aktörerna, för de lyckas locka till sig nya kunder trots att volymerna går ner, säger Joakim Levin, sakkunnig på PTS.

Att dela ut brev kan tyckas vara allt annat än en framtidsbransch, sedan millennieskiftet har antalet brev som delas ut har minskat med en fjärdedel - eller nästan 900 miljoner brev.

Ändå finns nu flera utmanare till statliga Postnord som konkurrerar framför allt om de stora utskicken från myndigheter och företag - och de tar allt mer av marknaden. Mest etablerade Bring ökade fyra procent volymmässigt förra året, enligt företaget.

Och ännu snabbare ökar MTD, som ägs av landets tidningsutdelningsföretag och som sedan några år satsar på att dela ut brev tillsammans med morgontidningen. Förra året ökade de sin brevvolym med 20 procent, enligt företagets siffror. Charlotte Hansson är vd för MTD:

– Vi ser att vi som ett nischat företag att det finns en position för oss. Genom att nå allas brevlåda tidigt på morgonen - där kan vi sticka ut, där finns en efterfrågan och den positionen vill vi gärna ta.

På post- och telestyrelsen PTS följer man utvecklingen noga för att se att konkurrensen går sjysst till nu när fler företag slåss om den minskande brevkakan, säger Joakim Levin, sakkunnig på PTS:

– Det har varit en del frågor som gäller konkurrensaspekter. Det finns de som har hävdat att Posten använt sig av en prissättning som gör att man var väldigt aggressiv mot konkurrenter. Sedan har det förändrat sig över åren, just nu känns det inte som att priskonkurrensen är så intensiv som för några år sedan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".