Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kritik mot farliga vintervägar i norr

Publicerat lördag 7 februari 2015 kl 14.31
"Det är kaos på vägarna"
(2:14 min)
En ögonblicksbild från Rv55 mellan Strängnäs och Enköping. Foto: Petter Sand/Sveriges Radio.

Vinterväghållningen i norra Sverige får skarp kritik från åkeriföretagen i norr. Det plogas för dåligt och sandas för lite.

Lastbilar kör av vägen eller blir stående och kan inte ta sig fram med sina transporter. Carina Ahlfeldt är regionchef för Sveriges Åkeriföretag Norr och klagar på halka och spåriga vägar.

– Det är kaos på vägarna och liv äventyras hela tiden under vintern. Man hinner inte ploga undan snön. Och med det så äventyras allas trafiksäkerhet, både chaufförer som är ute på vägarna och privatbilister.

Och bärgningsföretag i norr har bärgat många fler lastbilar i år jämfört med föregående år.   Det berättar Markus Eriksson på Lyckselbärgaren som bärgar bilar på en stor del av vägnätet i västerbottens inland och fjäll, som E-12 an upp till norska gränsen.

– Vi har haft ovanligt mycket nu i januari. Som jag vet har vi tolv lastbilsbärgningar och riktiga avåkningar. Det är ungefär vad vi hade förra året, men då var det under hela vinterhalvåret.

Carina Ahlfeldt på Åkeriföretagen menar att i upphandlingar med trafikverket är det lägst anbud som gäller, allt ska bli så billigt som möjligt och då kan det bli så att det snålas med sand och plogning:

– Man kanske får direktiv att det behöver sandas extra i uppförsbackar, och då håller man igen på sandningen på övriga sträckor, fast det kanske hade behövt sandas där också.

Men Mikael Lindholm enhetschef på Trafikverket säger att man ställer höga krav i upphandlingar på vinterväghållningen. Han tycker att den fungerar, men menar att det också handlar om att hålla en budget:

– I ett perfekt samhälle skulle vi kunna ha fem gånger så mycket plogbilar och fem gånger så mycket sand- och saltresurser.

Lindholm menar att det kanske skulle vara bra för trafiken med mer resurser, men att det skulle vara samhällsekonomiskt förödande:

– Det är den balansgången man gör centralt hela tiden; vad kan vi uppnå med de medel vi har, för att klara mesta möjliga samhällsnytta.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".