Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Wikström vill ha säkrare vägar till Europa

Publicerat torsdag 12 februari 2015 kl 01.49
"Ibland utser man någon av flyktingarna till kapten"
(2:39 min)
EU-parlamentarikern Cecilia Wikström säger att det är ovärdigt Europa att flyktingar drunknar. Foto: Fredrik Persson/TT.
EU-parlamentarikern Cecilia Wikström säger att det är ovärdigt Europa att flyktingar drunknar på vägen hit. Foto: Fredrik Persson/TT.

Flyktingkatastrofen på Medelhavet i helgen där omkring 300 människor drunknat är en av de värsta sedan oktober 2013. EU-parlamentarikern Cecilia Wikström tycker att Europas länder inte tar tillräckligt ansvar för att skapa säkra vägar in i Europa.

-- Det sker ett Lampedusa i princip varje vecka, men inte i lika stor omfattning. Men varje gång en människa förlorar sitt liv i Medelhavet så förvandlas Medelhavet till en anonym massgrav. Det är ovärdigt Europa faktiskt. Är vi en union utav länder och människor så behöver vi också på ett gemensamt sätt hjälpa de människor som behöver få det skydd som de har rätt till, säger Cecilia Wikström (FP).

Den lilla ön Lampedusa mellan Tunisien och Malta är bara 20 kvadratkilometer stor. På grund av sitt geografiska läge mellan Afrika och Europa har den kommit att förknippas med flera flyktingkatastrofer under de senaste åren.

Förra året omkom 3 500 personer när de försökt ta sig över Medelhavet, enligt FN:s flyktingorgan UNHCR.

– Det brinner i världen. Det är IS som jagar människor och masslakt pågår i deras spår. Det är en oändlig och aldrig avslutad konflikt i Syrien, och vi ser vad som inträffar i länder söder om Sahara där yttrandefrihet och förföljelse är människors vardag. Det klart att man söker en verklighet någon annanstans där man kan sätta sig själv och sina barn i trygghet, säger Cecilia Wikström.

I Libyen pågår en laglös industri med människosmuggling där flyktingar betalar dyra pengar för att komma ombord på de slitna båtarna. På en 15-20 meter lång båt kan smugglarna lasta ombord uppemot femhundra personer berättar journalisten och författaren David Qviström. Han var på Lampedusa när den förra stora katastrofen inträffade, 2013.

– Smugglarna köper ofta gamla fiskebåtar i Tunisien. Och det är klart att köper man en gammal fiskebåt för 20 000 dollar och sen så tar 1 000 eller 1 500 dollar per passagerare bara för överfarten, då blir det ju en fantastisk vinst. Ibland är det inte ens någon som är navigeringskunnig ombord på båten utan man utser någon av migranterna, flyktingarna, till att vara kapten, säger Qviström.

Vad tänkte du när du hörde om den senaste katastrofen?

– Jag tänkte: Inte igen. Men samtidigt är jag inte förvånad. Nu talar vi om kanske uppåt 300 drunknade människor igen. Det som hände under förra året var att de här drygt 3 400 personerna som dog då, alltmer förvandlades till notiser i tidningarna. Så jag undrar vad som händer när vi vänjer oss vid de här nyheterna, säger David Qviström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".