Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ökande vinster för stora börsbolag

Publicerat tisdag 17 februari 2015 kl 08.43
Vinst - mitt under pågående besparingsprogram
(1:50 min)
Hennes & Mauritz
Foto: TT

Vinsterna för de flesta av de stora börsbolagen ökade under det fjärde kvartalet, men det betyder inte att antalet jobb kommer att öka framöver. Tvärtom pågår besparingsprogram på flera storbolag.

– Det är ett långsiktigt program där vi ska ta ned omkostnaderna och Ericsson med 9 miljarder kronor, sa exempelvis Ericssons VD Hans Vestberg i samband med kvartalsrapporten.

Ser du framför dig vad det innebär för anställa i Sverige nu?
– Inte just nu, men självklart kommer det att påverka alla våra produktenheter.

Ericsson är ett av de storbolag som har ett besparingsprogram som pågår, ett annat av bolagen är AB Volvo.

Vinstökningen för många av bolagen kan till en del förklaras med att kronan tappat i värde gentemot dollar och euro.

Sandvik var ett av de bolag vars vinst ökade kraftigt, men så här sa vd Olof Faxander i samband med kvartalsrapporten angående sysselsättning.

– Just nu tittar vi löpande på effektiviseringar faktiskt. Vi har ett program att minska antalet produktionsanläggningar från 150 till 125 inom de närmaste tre, fyra åren.

Det är svårt att hitta något av de stora börsbolagen som pratar om att öka antalet anställda. Möjligtvis med undantag för klädkedjan HM, som öppnar många nya butiker varje år, och räknar med ungefär 400 nya i år. Å andra sidan är ju många av dem utomlands.

Däremot, biltillverkaren Volvo Cars, som inte är börsnoterad, ska nyanställa över 1 000 personer, när man inför ett tredje skift i fabriken i Göteborg där den nya stadsjeepen tillverkas.

Men det är inte enbart industriföretag som pratar om effektiviseringar.

– Vi har väldigt många starka konkurrenter där ute, och den här branschen drar ju nytta av digitaliseringen, vilket drar ned kostnaden för att göra transaktioner, och för att bli effektiva och kundtillvända måste vi hela tiden jobba med vår kostnadsbas, sa Swedbanks VD Michael Wolf i samband med kvartalsrapporten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".