Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Förbjudet släckskum kan finnas i flera av landets brandbilar

Publicerat torsdag 19 februari 2015 kl 10.57
"Vi trodde att vi var klara och sanerade"
(1:51 min)
Den förbjudna kemikalien PFOS upptäcktes vid en släckinsats i i Katrineholm i september. Nu måste tankbilarna saneras. Under tiden har skumtankarna plomberats. Foto: Annika Digréus/Sveriges Radio.
I väntan på att tankbilarna ska saneras från PFOS har skumtankarna plomberats. Foto: Annika Digréus/Sveriges Radio.

Rester av det miljöfarliga brandsläckskummet PFOS kan fortfarande finnas kvar i många brandbilar trots att kemikalien förbjöds år 2009.

Giftet upptäcktes av en slump i brandbilar från Katrineholm när Räddningstjänsten hade släckt en brand i september i fjol.

– Vi hade ju trott att vi var klara och sanerade. Vi visste inte om att vi åkte omkring och hade PFOS i bilarna, säger Marcus Asplund som är förebyggandechef vid Västra Sörmlands Räddningstjänst.

I höstas släckte Västra Sörmlands Räddningstjänst en brand nära en vattenförande grusås. Därför lät de ta prover för att se hur släckvattnet spridit sig. De fick ett oväntat svar; den förbjudna kemikalien PFOS fanns på platsen trots att Räddningstjänsten i Katrineholm slutat att använda den.

– Utifrån det tog vi ett eget beslut att ta prover på alla våra brandbilar. Och av sex så var det fem som innehåller PFOS, säger Marcus Asplund.

Tidigare användes PFOS i släckskum men det förbjöds 2009 på grund av riskerna. Det bryts inte ner utan stannar kvar i miljön och tas upp och lagras i lever och blod hos djur och människor. Det finns även misstankar om att den orsakar vissa former av cancer.

Nu måste tankbilarna i Katrineholm saneras. Till dess har skumtankarna plomberats för att inte sprida mer av den förbjudna kemikalien.

– Bakom de här rullarna du ser, ligger en 3000-liters tank med vatten. Bakom den finns en
400-literstank för skum. Det vi gör är alltså att se till att den här skumtanken inte går att använda så det inte kommer ut skum. Sedan kan vi ta ut vatten från bilarna precis som vanligt, säger Marcus Asplund.

Bo Andersson är brandingenjör vid Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap och han tror att många fler brandbilar än Katrineholms måste troligen saneras eller bytas ut. Det som var en fördel vid släckning med det klibbiga släckskummet gör att det sitter hårt kvar i fordonen.

– Och då är det inte bara tankarna, du har hela skumutrustningen, slangar och dosering. Och då är frågan om du inte måste byta ut det helt enkelt och köpa nytt, säger Bo Andersson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".