Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner på Cementa industri med kraftig rökutveckling. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Gotland.
(Publicerat igår kl 19.24)

Alkobommar har gett gott resultat

Publicerat måndag 2 mars 2015 kl 03.00
"Blir det här långsiktigt blir det en radikal effekt"
(1:45 min)
Kvinna dricker snaps. Lagen om servering av alkohol i matbutiker tolkas olika. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Så kallade alkobommar har gjort att allt färre som åker av färjorna i Frihamnen i Stockholm är onyktra. Det visar en sammanställning av försöket som drivs av MHF - motorförarnas helnykterhetsförbund.

I en ny rapport till riksdagens trafikutskott vill förbundet att alkobommar införs permanent i alla Sveriges hamnar där fordon för in gods. Det säger projektledaren Tomas Jonsson.

– När vi körde igång projektet tog vi bara första dagen nio stycket med många som hade extremt höga promillen. Sen ser vi att det successivt gått ner.

I Frihamnen i Stockholm kontrolleras just nu alla fordon som åker av från färjorna med hjälp av så kallade alkobommar. Föraren blåser i en slang kopplad till en bom och är föraren nykter fälls bommen upp, annars inte, och polis eller tullpersonal kallas in och tar om hand om föraren.

Det här är ett försök, som enligt MHF bara provats i Sverige, det startade 2013 i Göteborg och som i Stockholm nu åtminstone kommer pågå till och med juni i år.

Bakgrunden är att det är mer än dubbelt så vanligt att förare i hamnar är onyktra än snittet ute på vägarna enligt siffror från Trafikverket och gränspolisen.
– Det kan bero på att många tar sig några glas på båten, säger Tomas Jonsson.

– Av de vi har tagit är det många som uppgett att de druckit kvällen innan. De häftigaste har legat på 2,18 promille och då är man ju dyngrak. Då har man inte bara druckit kvällen innan utan då har man i stort sett krökat hela natten.

Under andra halvan av 2014 kontrollerades över 12 000 förare i hamnen och det var tydligt att andelen onyktra sjönk efter hand. Den första veckan var det över en procent, sista veckan var det ingen. Det framgår av den statistik MHF nu har lämnat över till riksdagens trafikutskott.

– Skulle vi sätta upp det här i Sveriges hamnar på sikt, skulle vi givetvis få en radikal trafiksäkerhetsförbättring.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".