Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ekot avslöjar: Skanska i tjeckisk mutaffär

Publicerat tisdag 17 mars 2015 kl 05.00
Skanskas vd: Om det varit så hade jag garanterat reagerat stenhårt
(3:41 min)
Dan Tok, Johan Karlström och en ångvält med Skanskas logotyp. Foto: Tjeckiens regering, Skanska samt Eklem/Flicker (CC BY 2.0)
Dan Tok var Skanskas chef i Tjeckien när vd Johan Karlström informerades om misstankarna. Foto: Tjeckiens regering, Skanska, samt eklem/Flicker (CC BY 2.0)

Ekot kan i dag tillsammans med den tjeckiska radion Český rozhlas avslöja en misstänkt muthärva i svenska byggföretaget Skanska i Tjeckien.
Skanskas internrevision upptäckte mutupplägget hösten 2011, men ledningen vidtog inga åtgärder.
Den ansvarige landschefen Dan Tok är i dag transportminister i Tjeckien.

Följ i sociala medier: #skanska och #czechbribes

Det handlar om ett avsnitt av en motorväg utanför staden Chomutov strax nordväst om Prag, som Skanska byggt tillsammans med två lokala företag på uppdrag av det tjeckiska vägverket. Skanska var konsortiets ledare.

I ett hemligt kontrakt som Ekot tagit del, gav Skanska sommaren 2010 bort en del av motorvägsbygget till sin partner, det tjeckiska företaget Geosan. Ett år senare hittade Skanskas internrevision kontraktet och blev misstänksamma. Skanska hade förlorat mycket pengar på förändringen och i strid med reglerna hade koncernledningen inte informerats av dotterbolaget i Tjeckien. Internrevisionen startade en utredning.

När vi får tag på Skanskas vd Johan Karlström, bekräftar han att det var en utredning hösten 2011.

– Men slutsatsen blev att inga etiska övertramp hade skett, säger Karlström.

Ekots och den tjeckiska radions källor säger tvärtom att internrevisionen visst upptäckte allvarliga etiska övertramp. Enligt våra källor handlade det om en muta som Geosan skulle betala i samråd med Skanska. Det var för att Geosan skulle ha råd att betala mutan som de fick en del av motorvägsbygget av Skanska.

Skanskas koncernledning ska ha informerats om de misstänkta mutorna. Men inga åtgärder vidtogs. Men det här förnekar vd Johan Karlström.

– Om det hade varit på det viset att någon kommit fram till mig och sagt att en hög chef gjort ett stort etiskt övertramp, det hade jag garanterat reagerat stenhårt på och kommit ihåg. Men det är inte något som jag har varit med om, säger Johan Karlström.

Johan Karlström säger sig dock inte minnas varför Skanska gav bort en stor del i projektet till sin partner Geosan. Men det gör finanschefen Peter Wallin.

– Förklaringen var att någon av partnerna tog över stålkonstruktioner som vi skulle ha gjort, säger Peter Wallin.

Men det Peter Wallin säger stämmer inte. Det skulle bara se ut som att Geosan gjorde jobbet. Det handlar om en motorvägsbro. Bro nr 207 närmare bestämt. Geosan fick mycket riktigt betalt för att bygga stålkonstruktioner och specialfundament på bron.

Ekot har tagit del av två kontrakt som visar att Geosan i verkligheten aldrig utförde något arbete. Det gjorde istället Skanska. Skanska byggde hela bron, men Geosan behöll 35 miljoner kronor. Alltså 35 miljoner kronor för att göra ingenting.

Enligt Ekots källor finns det bara en orsak till det komplicerade upplägget. Att dölja en muta som Skanska och de andra företagen utlovat för att de skulle få bygga motorvägen. Pengarna ska ha gått till personer i den tjeckiska statsförvaltningen men exakt vilka som har tagit emot pengarna har ännu inte kunnat bevisas. Ekot har sökt Skanskas dåvarande chef för internrevisionen, Anders Blomqvist. Men han har avböjt att kommentera.

Den ansvarige chefen för Skanska i Tjeckien vid den här tiden Dan Tok har sedan dess utnämnts till transportminister i Tjeckien. Han förnekar att det rörde sig om mutor och säger att det fanns en logisk och laglig förklaring till upplägget som koncernledningen accepterade.

– Vi förklarade det och de accepterade vår förklaring, säger Dan Tok.

Men vilken förklaringen var kan han inte minnas.

– Jag sa att jag hade en förklaring men jag kan inte minnas den. Den här förklaringen lät logisk för mig, säger Dan Tok.

Ekot har också sökt företaget Geosans ledning för en kommentar, men de har avböjt att kommentera mutanklagelserna.

Hör den tjeckiska radions rapportering

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.