Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner på Cementa industri med kraftig rökutveckling. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Gotland.
(Publicerat igår kl 19.24)

Skarp kritik mot regeringens förslag om höjd bensinskatt

Publicerat fredag 27 mars 2015 kl 16.26
"Verkar det vara en inkomstförstärkning"
(1:37 min)
Bil tankas med bensin. Foto: Pontus Lundahl/TT
Foto: Pontus Lundahl/TT

Höjning av både bensin- och dieselskatten. Det förslaget lämnade regeringen i dag. Beskedet skapar oro inom flera branscher.

Minut för minut: Så presenterades förslaget

Peter Jeppsson är VD för branschorganisationen Transportgruppen och han är skeptisk till att det här alls får några positiva omställningseffekter.

– Man pratar om styrmedel, men i själva verket så verkar det vara en inkomstförstärkning av statskassan man är ute efter, säger Jeppsson till Ekot.

Regeringen vill alltså att bensinskatten nästa år höjs med 44 öre per liter och dieselskatten med 48 öre litern. Enligt regeringens beräkningar skulle det ge drygt fyra miljarder extra till statskassan.

Transportgruppen ställer sig kritisk, och menar att någon omställning till att transporter i större utsträckning skulle ske på järnväg inte sker till följd av en sådan här förändring.

– Det är redan så att under 30 mil så är det inte lönt att använda järnväg i särskilt hög grad och över 30 mil så går redan det mesta på järnvägen, säger Peter Jeppsson.

Att en höjd bensinskatt kan slå mot landsbygden har varit ett annat argument mot en höjning, men regeringen menar att man samtidigt ska satsa på exempelvis bättre kollektivtrafik.

Fredrik Daveby, VD för motormännens riksförbund, tycker dock inte att regeringen har varit tillräckligt tydlig i frågan.

– Då får man ju faktiskt vara snäll och berätta om de lösningarna istället och visa på hur det här kommer landsbygden till del. Återigen är det ju vi som har gångavstånd till tunnelbanan som kommer glädja oss åt det här, och inte de som är tvungna att använda bil, säger Daveby.

Men att ställa landsbygd mot stad är helt fel sätt att tänka, säger Martin Prieto Beaulieu, presstalesman för intresseföreningen Gröna bilister.

– Det handlar inte bara om att Sverige ska hålla ihop. Sverige måste också ställa om, då innebär det bland annat att fossila drivmedel måste kosta vad de kostar i verkligheten, säger han.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".