Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tanzania satsar på ny järnväg – ska öka regionens tillväxt

Publicerat torsdag 23 april 2015 kl 07.19
Ett tåg kan ta 50 lastbilslaster
(2:54 min)
Tanzania, Maria Sjöqvist
Tunga transporter längs vägarna i Tanzania eftersom det saknas effektiv järnväg. Största infrastrukturprojektet sen självständigheten ska nu ändra på det. Foto: Maria Sjöqvist/SR

I Tanzania planeras nu det största infrastrukturprojektet sedan självständigheten. En ny järnväg ska förse hela Östafrika med bättre transporter, en absolut nödvändighet för en region i stark tillväxt, rapporterar vår utsända:

Mari Pennanen är chef på ett bolag med mycket att göra just nu, de lastar och lossar koppar, tungsten, konstgödsel och jordbruksprodukter i hamnen i Dar es Salaam, den kommersiella huvudstaden som ska bli slutpunkten för den nya järnvägen.

Både Världsbanken och privata investerare har tryckt på om att transportvägarna i regionen måste förbättras, ekonomin i Östafrika har växt stadigt med i snitt 6 procent om året hela det senaste årtiondet, men infrastrukturen har inte hängt med. Följden blir flaskhalsar som försvårar och drar ner farten i handel och export.

Hamnen kan inte använda sin fulla kapacitet på grund av byråkrati, och alldeles för tunga transporter måste gå på vägarna.

Ett tåg kan ta 50 lastbilslaster, det blir överlägset både det mest ekonomiska och snabbaste, för att inte tala om hur man sparar miljön, säger Mari Pennanen.

För ett par veckor sedan meddelade Tanzanias transportminister Samuel Sitta att landet nu ska dra igång ett jätteprojekt för att nå dit. 250 mil ny järnväg som ska kunna förse inte bara landet utan också grannländerna med bättre transporter.

Första spadtaget ska tas redan i sommar, 120 miljarder beräknas det kosta. Pengarna ska komma från privata investeringsbanker, och i tanzaniska tidningar rapporteras om att det kan vara kinesiska bolag som ska bygga. Lönsamheten beräknas ligga i att det är så många länder som behöver den nya transportkorridoren, däribland Zambias kopparbälte. Det finns även mineralrikedomarna i östra Kongo.

Mari Pennanen på cargo-företaget i Dar es Salaam säger att hon nu vill se att projektet verkligen blir av. Tanzania får inte bäst betyg bland investerare när det gäller att underlätta för företagsamhet och förverkliga planer. Men om Tanzania och Östafrika vill fortsätta växa, säger hon, är järnvägen en absolut nödvändighet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".