Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Usla arbetsvillkor för landets taxichaufförer

Publicerat tisdag 5 maj 2015 kl 03.08
Chauffören Zahed: Minst 25 killar jag känner har dött i stroke
(2:07 min)
Foto: Sveriges Radio
Taxibilar vid Stockholms Centralstation och Taxi Kurirs VD Magnus Klintbäck. Foto: Sveriges Radio

Arbetspass på 12-13 timmar - sex till sju dagar i veckan. Ekot har granskat villkoren för taxiförare i Stockholm, Göteborg och Malmö och bilden som målas upp av deras arbetssituation är dyster. Taxiföraren Zahed i Göteborg har kört taxi 19 år och är tvungen att köra varje dag i veckan för att få det att gå runt.

– Det har blivit mycket sämre. Arbetstiderna är tuffa, minst 12-13 timmar per dag. Här i taxibranschen är det mycket skilsmässa och mycket problem. Minst tjugofem killar jag känner har dött i stroke. De är borta nu. De lever inte längre. På grund av stressen, säger Zahed.

Ekot har intervjuat 100 taxiförare om deras arbetsvillkor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hälften uppger att de jobbar 12 timmar eller mer varje arbetspass.

Av de 100 jobbar 66 av förarna sex-sju dagar i veckan.

13 av de 100 förarna jobbar varje dag, alltså sju dagar i veckan, vilket är olagligt.

Marcus Pettersson är biträdande förbundssekreterare för Transport.

– Det här är en av arbetsmarknaderna som har absolut sämst och uslast arbetsvillkor. Det är rent oanständigt, både mänskligt men också i ett längre perspektiv när det gäller sjuktal och hur man ser på taxibranschen. Det här är en bransch i fall. De som får betala priset för det här är våra taxichaufförer som har helt oanständiga villkor, säger han.

De flesta vi pratar med har enbart provisionsbaserad lön. De tio förare som tjänar minst har en lön på mindre än 54 kronor i timmen före skatt. Den allra lägsta timlönen uppgår till 27 kronor i snitt.

Nio av dem som tjänar minst kör regelbundet färdtjänst och sjukresor, alltså resor som samhället betalar.

Förarna är anställda av åkerier som kör för olika bolag, till exempel Taxi Kurir där Magnus Klintbäck är vd. Han känner inte igen bilden av de dåliga arbetsvillkoren.

Vi har pratat med väldigt många förare och nästan alla beskriver en mer pressad situation, där man får jobba mer timmar för att köra in pengar och allmänt sett tuffare situation för förare och åkare.

– Det är en bild jag inte känner igen. Det är tufft vara taxiförare, du måste vara tillgänglig och det tar ett år innan man kan köra taxi. Det är många taxiförare som försvinner på ärenden, då försvinner tid. Vi har 3 000 förare, klart att alla kan inte vara nöjda. Men det finns säkert de som också är nöjda också, säger han.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.