Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sex döda på Citybanan - ingen har ställts till svars

Publicerat fredag 5 juni 2015 kl 05.00
"Det hade aldrig hänt på Irland"
(2:56 min)
Liam O'Mahony, som dog i arbetet med Citybanan. Till höger en bild av bygget. Foto: Adam Westin/SR, Tomas Oneborg/TT.
1 av 3
Liam O'Mahony, som dog i arbetet med Citybanan. Till höger en bild från bygget. Foto: Adam Westin/SR, Tomas Oneborg/TT.
Byggnadsarbetaren Bart Heanue är kritisk till säkerheten på Citybanan. Foto: Adam Westin/Sveriges Radio
2 av 3
Byggnadsarbetaren Bart Heanue är kritisk till säkerheten på Citybanan. Foto: Adam Westin/Sveriges Radio
Bart Heanue, Elsa Hatz Grandin och Gerry Kearney upplevde en osäker arbetsmiljö på Citybanans etapp Söderströmstunneln. Foto: Adam Westin/SR
3 av 3
Bart Heanue, Elsa Hatz Grandin och Gerry Kearney upplevde en osäker arbetsmiljö på Citybanans etapp Söderströmstunneln. Foto: Adam Westin/SR

För två år sedan omkom irländske rörmokaren Liam O'Mahony i bygget av Citybanan, en tågtunnel genom centrala Stockholm. Han är en av sex personer som dött i det statliga miljardprojektet, och inget av fallen har fått några rättsliga konskevenser.

Ett längre reportage kan du höra i Konflikt i P1, lördag 6 juni kl 9:03

Brendan O'Mahony är storebror till Liam, som dog i bygget av Citybanan. Två dagar efter sin brors dödsolycka besökte Brendan olycksplatsen i Stockholm, tillsammans med två bröder.

Nere i tunnelelementet som flöt mellan Slussen och Gamla Stan, fick han en chock.

– Jag kunde inte begripa att företaget som Liam jobbade för satte sina anställda att arbeta från en stege på den höjden, säger Brendan O'Mahony.

Olyckan hände när Liam skulle montera en tolv kilo tung flödesmätare på fem meters höjd. Golvet som stegen stod på var klätt i en plastmatta. När Liam var uppe gled stegens fot ut från väggen, och Liam föll handlöst ner i betonggolvet. Dödsolyckan hände den 5 juni 2013.

Jag träffar Brendan i brödernas hemstad Innishannon, på Irlands södra kust. Brendan har själv varit förman vid byggprojekt som skolor och bostadsbyggen. 

Han säger att reglerna skärptes på Irland i början på 2000-talet, att man måste jobba från byggnadsställning eller annan säker plattform när man gör ett arbete på hög höjd. Och att det efterföljs.

– Man hade inte gjort ett så tungt jobb från en stege på Irland. Det händer inte, säger Brendan O'Mahony.

Elsa Hatz Grandin jobbade med Liam på Citybanans etapp Söderströmstunneln, vid Riddarfjärden i centrala Stockholm. Hon körde båt ut till tunnelelementen, och körde ut Liam den dagen han dog. Hon hade precis bestämt sig för att säga upp sig när olyckan hände, på grund av säkerheten på bygget.

– Det var något som nästan sades dagligen, att någon kommer att dö, säger Elsa Hatz Grandin.

Hon ger flera exempel på saker som hon upplevde som säkerhetsrisker.

– Att folk stod och klättrade på hög höjd utan vare sig säkerhetslina eller ställning. Och det sa jag till om bara en vecka innan den här olyckan hände med just en stege.

– Att kranförarna jobbade natt ute på en pråm, utan förbindelse med land eller att någon körde båten som jag körde dagligen. De hade ingen som helst förbindelse med land, de satt ensamma och muddrade ute på en pråm på Riddarfjärden. Det fanns inte ens en bajamaja där, säger Elsa Hatz Grandin.

Bart Heanue jobbade också med Liam på Söderströmstunneln. Han har varit byggnadsarbetare i 30 år och var bland annat med och byggde nya World Trade Center i New York. Han säger att man dagligen såg saker som inte skulle tillåtas någon annanstans.

– Varje dag hörde jag någon säga att det där hade inte tillåtits i England, det där hade inte tillåtits på Irland, det där hade inte tillåtits någonstans, säger Bart Heanue.

Byggprojektet Citybanan är uppdelat i åtta etapper. Etappen där Liam, Elsa och Bart arbetade heter JV Söderströmstunneln. Projektchefen Thomas Lindberg, som är anställd av tyska byggföretaget Züblin, beklagar kritiken. Han säger att han ser det som ett misslyckande att kritiken inte nådde honom när bygget fortfarande pågick.

Liams olycka vill Thomas Lindberg inte tala om eftersom att den utretts av både polis och Arbetsmiljöverket, som inte lade någon skuld på entreprenören JV Söderströmstunneln för olyckan.

Men Liams dödsolycka är inte den enda på Citybanan, och JV Söderströmstunneln är heller inte överrepresenterat bland etapperna sett till andel olyckor.

Det har totalt skett sex dödsolyckor i samband med bygget av Citybanan. Trafikverket, som beställt Citybanan, menar dock att dödssiffran för projektet är fem.

Detta eftersom att en av de omkomna jobbade på uppdrag av SL, och dog i tunnelbanan vid Mariatorget. Men enligt Arbetsmiljöverket bör även denna olycka räknas till Citybanan. Förstärkningsarbetet som gjordes var en förutsättning för att Citybanan skulle kunna byggas, menar deras inspektör Christian Lönnström.

Jag frågar Kjell-Åke Averstad på Trafikverket, projektchef för Citybanan, hur han ser på de dödsolyckor som varit.

– Dels måste man sätta in det i sammanhanget, att det är under tio års tid och över tio miljoner arbetade timmar i ett komplicerat projekt. Men - alla de här fem dödsolyckorna har tagit på alla i det här projektet väldigt hårt, inklusive mig. Det som gör att man ändå kan fortsätta är att jag känner att väldigt många i det här projektet gör ett väldigt bra arbetsmiljöarbete, säger Kjell-Åke Averstad.

Liams fall utreddes som vållande till annans död, men åklagare beslutade att inte väcka åtal. Och åtal har inte väckts i något av de andra dödsfallen heller.

Christian Lönnström, inspektör på Arbetsmiljöverket, säger att det blir det märkligt ur en moralisk synpunkt när ingen inte ställs till svars för att människor dör på jobbet.

– Det kan ju inte vara så att konsekvensen till slut blir själva döden för den som slagit ihjäl sig, och att det liksom ska vara slut med det, säger Christian Lönnström på Arbetsmiljöverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".