Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Klart: Restauranger och caféer får göra reklam för eko-varor

Publicerat lördag 11 juli 2015 kl 14.37
"Fantastiskt!"
(1:49 min)
Nu får idkarna skylta med, till exempel, ekologiskt kaffe. Foto: Joe Raedle/TT
Nu får idkarna skylta med att de har, till exempel, ekologiskt kaffe. Foto: Joe Raedle/TT

Till skillnad från livsmedelsbutiker har restauranger och caféer inte fått marknadsföra att de använder ekologiska varor. Men nu har Livsmedelsverket ändrat sig, kan Ekot berätta i dag.

– Fantastiskt! Det är otrolig lättnad. Vi har funnits i nio år och har jobbat med ekologiskt hela tiden men vi har inte fått lov att säga det och det är ju jättejobbigt, säger Björn Almér, grundare av cafékedjan Barista.

Det har sedan länge varit fritt fram för mataffärer att marknadsföra sina ekologiska varor, men när det gäller restauranger och caféer har det däremot rått en stor osäkerhet. Är det lagligt eller inte?

Det finns nämligen ingen EU-lagstiftning som reglerar ekologiska produkter på restauranger och caféer, och från Livsmedelsverkets sida har man bland annat sagt att det är olagligt, eller kommit med oklara besked, något som har drabbat cafeägaren Björn Almér som efter uppmaningar från Livsmedelsverket fick ta ner alla sina eko-märkta skyltar.

– Det kostar ju en rejäl slant, men det är inte framförallt pengarna att trycka om alla skyltar, det var kanske 30-40 000 men det stora problemet är ju att 1,5 miljon kunder om året inte ser att det är ekologiskt. Det är inte bra när vi lägger ner så mycket energi på att försöka vidare utveckla det ekologiska sortimentet, säger Björn Almér.

Branschorganisationen Visita har en längre tid försökt få Livsmedelsverket att komma med tydliga regler på området utan ha lyckats. Men nu får caféer och restauranger alltså marknadsföra sina ekologiska produkter, ett beslut som påverkar många. Antalet restaurangföretag var enligt Statistiska centralbyråns (SCB) företagsstatistik 25 300 under år 2014. Det inkluderar då även caféer och liknande.

– Vi bedömer att det går bra att säga att produkterna är ekologiska under förutsättningar att de är det, det vill säga att man har ekologiska råvaror eller ingredienser eller att mjölken är ekologisk när man serverar mjölk, säger Kristina Ohlsson , chefsjurist vid Livsmedelverket.

Så, så länge man har ekologiska varor så får man marknadsföra det som ekologiska varor?

– Ja, man får tala om att råvarorna är ekologiska, ja.

Det finns ju restaurangägare därute som förlorat tusentals kronor på grund av den här otydligheten.

– Jag kan inte annat än be om ursäkt för om det uppfattats som att vi har varit sega och inte kunnat lämna svar i den här frågan. Jag kan inte svara på varför, men kan säga att det olyckligt om vi har kommit med otydliga besked, säger Kristina Ohlsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".