Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Livsmedelsindustrin tappar mark

Publicerat onsdag 18 november 2015 kl 20.09
"Senaste åren har varit en tuff resa"
(1:42 min)
livsmedel, export. Foto: Eva Stenström/Sveriges Radio.
Foto: Eva Stenström/Sveriges Radio.

Fyra av tio svenska livsmedelsproducenter har tappat i konkurrenskraft de senaste tre åren. Det enligt senaste konjunkturenkäten från branschorganisationen Livsmedelsföretagen. 

– Framförallt är det på den svenska marknaden där mellan 75 och 80 procent av det som produceras här också säljs, säger Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal.

Tappet i konkurrenskraft upplevs enligt Carl Eckerdal väldigt brett bland organisationens medlemsföretag och bland de orsaker han lyfter fram märks en svagare krona och högt löneläge.

– Den tuffaste konkurrensen bjuder våra nära grannar som Tyskland och Danmark.

Det finns samtidigt anledning till självkritik enligt Carl Eckerdal som talar om behovet av ökad automatisering och mer resurser på forskning och utveckling.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".