Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Minskade annonsintäkter för journalistik

Publicerat onsdag 18 november 2015 kl 20.14
"Har förlorat ungefär tre miljarder"
(1:50 min)
Hög med dagstidningar.
Foto: Håkon Mosvold Larsen/TT.

Medier med samhällsjournalistik har tappat en fjärdedel av annonsintäkterna mellan 2008 och 2014, enligt en rapport från Institutet för Reklam- och Mediestatistik, IRM. 

– Reklaminvesteringarna som finns i anslutning till journalistik sjunker väldigt mycket under den här tidsperioden. Man har förlorat ungefär tre miljarder kronor, berättar Madeleine Thor, VD på IRM.

Medier med samhällsjournalistiskt innehåll hade 2008 nära tolv miljarder i reklamintäkter, 2014 hade intäkterna sjunkit till under nio miljarder. Att annonsintäkterna minskat har sedan länge varit känt men av IRM:s rapport framgår att utvecklingen gått särskilt snabbt efter 2011.

Även om reklaminvesteringarna totalt också minskat något är det, enligt Madeleine Thor, tydligt att annonsörer samtidigt alltmer väljer bort medier med journalistiskt innehåll. 2008 lades 36 procent av de totala reklaminvesteringarna på medier med journalistiskt innehåll och 2014 var andelen 27,9 procent.

– När företagen går sämre har de mindre pengar och då kommer konsekvenser som neddragningar, färre journalister och sammanslagningar av olika slag, för att helt enkelt kunna finansiera sin verksamhet med mindre pengar, säger Madeleine Thor.

En annan anledning till att fler företag väljer bort medier med journalistiskt innehåll kan vara att det i dag finns så många nya, särskilt digitala, alternativ för att nå ut med sitt budskap.

– Det finns så oerhört många digitala plattformar och forum och andra vägar att nå sin målgrupp. Det har gjort att det spridits på fler håll och därför har den här mediekategorin drabbats, säger Johan Wetterqvist, en av grundarna till PR-byrån Spotlight.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".