Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Black Friday - inte lika hett som förr

Publicerat fredag 27 november 2015 kl 04.00
Prylgalna amerikaner börjar ge bort upplevelser
(1:55 min)
Kvinnor shoppar under Black Friday. Foto: Robert F. Bukaty/AP
Kvinnor shoppar under Black Friday. Foto: Robert F. Bukaty/AP

I dag är det i USA dags för Black Friday - superreadagen som traditionellt sparkar i gång årets helghandel. Men Black Friday är inte längre vad den en gång varit och det beror på förändrat beteende både hos dem som köper och dem som säljer, rapporterar vår USA-korrespondent.

Reklamen står som spön i backen under Thanksgiving-helgens alla tevesändningar, för nu går USA in i årets stora shoppingsäsong, med julen som klimax.

Och i reareklamen förstår vi vad det är som hänt med Black Friday:

– Oh, oh, oh, shop from home, sjungs det glatt här, och på svenska lyder refrängen då helt enkelt "handla hemifrån".

Och det är precis vad USA börjat göra på senare år.

Näthandeln tar allt större marknadsandelar och i årets amerikanska helghandel beräknas var sjunde dollar spenderas framför datorn istället för direkt i butik.

Det är stor skillnad mot den roll Black Friday har haft ända sedan andra världskriget, som den dag då amerikanska konsumenter sprungit benen av sig i en reahysteri med ibland fantastiska fynd.

Liksom dagen då många handlare efter rekordstora dagskassor kunnat vända röda siffror till svarta - därav namnet, Black Friday.

Numera börjar reorna tidigare och sprids över flera dagar, men fortfarande kommer tiotals miljoner människor i dag att redan i gryningen börja köa utanför USA:s många varuhus.

Och när solen går ner kommer dagskassorna att ha landat på någonstans runt 50 miljarder dollar.

Det är inte bara näthandeln och utsträckta reaperioder som ändrat på Black Friday's tidigare status som årets enskilt största shoppingdag, det är också det faktum att även de så prylgalna amerikanerna börjat välja att ge bort upplevelser i stället för saker i present.

Men även om Black Friday's sidensvarta glans falnat något så förblir dagen ändå startskottet på den helgförsäljningssäsong som varje år slår nya rekord i landet där privatkonsumtionen utgör den största delen av den totala ekonomikakan.

Trots finanskris, recession och seg återhämtning står privatkonsumtionen fortfarande för närmare 70 procent av all ekonomisk aktivitet i USA.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".