Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

För lite tid att sätta betyg

Publicerat fredag 27 november 2015 kl 14.57
Fackombud: "Vi har inte sett någon planering"
(2:08 min)
klassrum
Foto: Katarzyna Korza / TT

Lärare som ska hjälpa icke-legitimerade kollegor med betygsättning får inte den tid de behöver för det. Lärarfacken vittnar nu om oro på många skolor.

Högstadielärare Per Källman är kommunombud för Lärarnas riksförbund i Marks kommun i Västergötland.

– Vi har krävt att det ska finnas tid och organisatoriska förutsättningar för att göra medbedömning, men någon sådan planering har vi inte sett. 

Lärare som saknar legitimation måste få hjälp med betygsättningen av en legitimerad kollega. Från och med den här terminen gäller det kravet fullt ut, oavsett hur länge en lärare varit anställd. I somras gick nämligen det undantag ut, som gällt lärare hade anställts innan den 1 juli 2011. 

Någon samlad bild över hur skolor i landet hanterar den här situationen finns inte. En rundringning som Ekot gjort till skolor i några olika kommuner, visar att det skiljer sig åt.

På vissa skolor tycker de fackliga ombuden att frågan hanteras på ett bra sätt, men på andra råder stor oklarhet kring förutsättningarna för lärare som ska medbedöma icke-legitimerade kollegors elever.

En bild som bekräftas av Anna-Jändel Holst, utredare på Lärarnas riksförbund med ansvar för bland annat frågor kring lärarlegitimation.

– Det råder osäkerhet om hur det ska gå till, det råder osäkerhet om arbetsgivaren kan tvinga en att göra det här. Så helt klart får vi signaler om att man är orolig för att arbetsgivaren inte ger tillräckliga förutsättningar för att det här ska ske på ett bra sätt. 

I Marks kommun har verksamhetschefen för skolan, Kenny Fredholm, en annan bild av läget än facket. Han säger att det finns en planering ute på skolorna i kommunen kring hur den här medbedömningen ska gå till.

Han håller inte heller med facket om att kommunen behöver ge skolor extra resurser för att lärare ska få rimlig tid till medbedömning.

– Vi ser det mer som att det är en planeringsfråga. Och precis som i alla andra planeringssituationer så blir det en dialog mellan medarbetare och rektor så att man får sin arbetssituation att gå ihop helt enkelt, säger verksamhetschef Kenny Fredholm. 

På flera skolor uppger fackliga ombud som Ekot pratat att det fortfarande nu i slutet av terminen är oklart vilka lärare som ska hjälpa icke-legitimerade kollegor med betygsättningen. Något som inte är acceptabelt, menar fackombudet Per Källman. 

– Det bör man ju veta redan när terminen börjar, så att man kan följa de här eleverna och lärarens undervisning och göra en rättssäker betygsättning. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".