Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i Skogsbo och räddningsledaren uppmanar alla som befinner sig i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Dalarna.
(Publicerat idag kl 17.31)

I dag invigs Hallandsåstunneln

Publicerat tisdag 8 december 2015 kl 03.00
Båstadsbo: "Skönt att äntligen kunna komma snabbt iväg".
(2:19 min)
Bilden visar den nybyggda tågstationen i Förslöv, vid den södra mynningen av Hallandsåstunneln. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio.
1 av 2
Den nya stationen i Förslöv, vid tunnelns södra mynning. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio.
Den södra tunnelmynningen. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio.
2 av 2
Den södra tunnelmynningen. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio.

Det har tagit 23 år, men i dag invigs till slut de två järnvägstunnlarna genom Hallandsåsen. Därmed är den största flaskhalsen för trafiken på Västkustbanan bortbyggd.

– Jag tycker det är bra, det är skönt att äntligen kunna komma snabbt i väg, säger Båstadsbon Emelie Schönberg, 18 år gammal. Hon var inte ens född när tunnelbygget inleddes 1992. 

Den första tunnelborren, Hallborr, fastnade bara efter några meter och försenade jätteprojektet redan från början. Det har kantats av miljöskandaler kring läckande vatten ur åsen och tätningsmedlet Rhoca Gil som läckte akrylamid som förgiftade vattnet, djur och tunnelarbetare. Bygget av de två tunnlarna som nu mäter 8,7 kilometer vardera stoppades i flera år.

År 2001 beslutade regeringen och riksdagen att projektet skulle återupptas, med ny teknik. Sommaren 2003 läckte lera och cement ut i Lyabäcken och dödade fisk och kräftdjur. Dåvarande Banverket dömdes 2006 att betala en företagsbot på en och en halv miljon kronor för brott mot vattenlagen. Men på senare år har åsen mått bra under bygget.

Trafikverkets slutnota blir 11,3 miljarder kronor. Tidsvinsten som tunneln ger är mellan tio och tretton minuter. 

– Är det bara de minutrarna som man pratar om här vid tunneln är det inte värt det, men det är väl andra effekter, säger Anders Larsson som bott 30 år i Båstad. 

De viktigaste effekterna som tunneln ger är att kapaciteten ökar på Västkustbanan: från de max sex tåg i timmen som har kunnat köra över åsen, till 24 tåg i timmen och möjlighet att köra tyngre godståg genom tunneln. 

Det blir dock som mest tolv tåg i timmen nu eftersom det fortfarande är enkelspår mellan Ängelholm och Helsingborg och mellan Varberg och Hamra. Med nuvarande finansiering kommer de kvarvarande sträckorna börja byggas om tidigast 2019. 

– Vi bygger ju en anläggning som ska ha kapacitet för framtiden. Tågåkandet ökar hela tiden, speciellt här på Västkusten. Det är bra att vi har kapacitet kvar också. Det hade varit fel att bygga något som varit fullt från dag ett, säger Erik Lööv, den siste i raden av Trafikverkets många projektchefer för Hallandsåstunneln.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".