Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stillasittande längre än en halvtimme ohälsosamt för barn

Publicerat söndag 27 december 2015 kl 17.02
"Insulinkänsligheten i musklerna påverkas"
(2:24 min)
klassrum
Foto: Katarzyna Korza / TT

Lektioner som är längre än trettio till fyrtio minuter utan rörelsepaus kan vara ohälsosamma för barn. Det visar en amerikansk studie där man bland annat mätt insulinnivåerna i blodet.

– När jag har suttit still vill jag leka inte nudda golv, säger Jakob som går i förskoleklass på Nälstaskolan i Stockholm. 

Jakob gör helt rätt när han väljer en aktiv lek efter en stunds stillasittande. I en studie som granskats och publicerats i The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, lät forskarna 28 normalviktiga barn mellan sju och elva år vid olika dagar antingen sitta stilla under tre timmar eller vara uppe och gå i tre minuter varje halvtimme.

De fick också dricka en glukoshaltig dryck för att se hur de tolererade sockerintaget. Under tiden mättes bland annat insulinnivåerna i blodet. Hos barnen som rört på sig, var insulinhalten 32 procent lägre än hos barnen som suttit stilla.

Mai-Lis Hellenius är professor och överläkare på hjärtkliniken på Karolinska sjukhuset i Solna. Hon tycker att även om studien är liten, så väger resultatet tungt.

– Det visar att insulinkänsligheten i musklerna påverkas. Och varför är det så viktigt? Jo, därför att det finns en stark koppling mellan insulinkänslighet och diabetes typ 2, hjärt- kärlsjukdom och vissa cancerformer, säger Mai-Lis Hellenius.

Det är alltså riskerna för vanliga folksjukdomar som ökar vid längre stunder av stillasittande. Frågan till Mai-Lis Hellenius är då hur långa lektioner bör vara? Hon berättar att man runt om i världen just nu skriver om rekommendationerna för fysisk aktivitet hos barn och ungdomar. 

– I flera länder har man nu lagt till att man ska bryta långvarigt stillasittande, säger Mai-Lis Hellenius.

– Forskningsfronten är precis där frågan ställs: Hur ofta ska man röra på sig och hur lång tid ska bensträckaren vara? Ungefär en gång i halvtimmen och minst en minut, gärna ett par. Så ser rekommendationerna ut just nu. 

På Nälstaskolan i Stockholm, sitter Francesco. Han gillar lektionerna, men väljer ändå hellre att röra på sig än att sitta stilla.

– Då kan man leka och göra saker. Det är kul att leka med kompisar, säger Francesco. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".