Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Id-krav ger stora förseningar för Öresundspendlare

Publicerat onsdag 9 december 2015 kl 16.15
Skånetrafiken: "Man kommer bli minst 20 minuter försenad"
(1:38 min)
Bilden visar passagerare inne på terminal 3 på Köpenhamns flygplats Kastrup. Foto: Johan Nilsson/TT.
Kontrollen av tågpendlarna ska ske inne på Kastrup. Foto: Johan Nilsson/TT.

Den nya lagen som regeringen föreslår där id-krav införs för alla som reser med kollektiva färdmedel till Sverige kommer att slå hårt mot de uppemot 18 000 personer som varje dag jobbpendlar mellan Sverige och Danmark med Öresundstågen. 

Öresundstågstrafiken är ett samarbete mellan Skånetrafiken och flera sydsvenska kollektivtrafikhuvudmän och danska DSB. Den nya lagen innebär att det blir DSB som får göra kontrollerna eftersom de sköter trafiken på den danska sidan. I morgon ska Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson beskriva för riksdagens trafikutskott hur den nya lagen kommer att drabba pendlarna.

– Jag kommer att dra exemplet om det här hade varit mellan Uppsala och Stockholm, för det är precis så det är, säger Linus Eriksson. 

Det som diskuteras är att passagerarna får kliva av på Kastrup, som är sista station före den svenska gränsen. Där får de åka upp i flygplatsterminalen, bli kontrollerade och sedan åka ner till perrongen igen och vidare på ett annat tåg mot Sverige. Att kontrollera ombord är inte möjligt eftersom tågen har för många passagerare.

Följderna blir att tågen måste vara kortare för att få plats samtidigt vid perrongen i Kastrup och de kan inte längre gå var tionde minut, utan var tjugonde. Att åka mellan Köpenhamn och Malmö utan kontroller tar 34 minuter, men nu räknar Linus Eriksson med stora förseningar och överfulla tåg.

– I peaktid kommer det att bli väldigt fulla tåg, plus att man kommer att bli minst 20 minuter försenad från Kastrup, säger han. 

Om dessutom den svenska polisens kontroll av inresande fortsätter vid nästa station, Hyllie i Malmö, kan förseningen som värst bli uppemot en timme, enligt Linus Eriksson. 

Även i Danmark har regeringen föreslagit en ny lag om transportörsansvar. Som en följd av det har DSB hotat med att helt ställa in den gränsöverskridande tågtrafiken. Men Linus Eriksson anser inte att det är möjligt i Öresundsregionen.

– Det finns inte på kartan. Vi fortsätter dialogen, vi har kontakt med DSB både igår och idag där vi fortsätter samtalen om hur vi ska lösa det här nu. Jag tror inte att det är särskilt realistiskt att det skulle bli det, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".