Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Eleverna tycker att lärarna blev bättre

Publicerat fredag 11 december 2015 kl 15.59
"Jag tror vi måste fortsätta hela tiden"
(1:57 min)

När Skolverket hjälpte lärare att bli skickligare lärde sig eleverna mer. Det visar en utvärdering. 

Hjulstaskolan i nordvästra Stockholm med 420 elever var en av de 10 skolor med låga kunskapsresultat som var med i satsningen för att öka kompetensen hos lärarna. Satsningen pågick under tre år.  Linda Medin är lärare på grundskolan i Hjulsta i Stockholm. Hon är positiv till satsningen och tycker att hon lärde sig mycket.

– Jag ser att jag kan nå fram till elever på ett annat sätt, framförallt när det gäller att kontrollera elevernas förkunskaper. Det har jag blivit mycket bättre på.

En utvärdering från IFAU, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering visar att eleverna lärt sig mer, säger forskaren Martin Lundin

– Det är i engelska och svenska som andra språk där vi kan se tydliga resultat för elever som går ut årskurs nio. Elevenkäterna visar också att eleverna är mer nöjda med sina lärare och att de tycker att lärarna undervisar bättre och att det är en bättre stämning i klassrummet.  

Malla Taipale är rektor i Hjulstaskolan, där många elever har utländsk bakgrund. Hon säger att satsningar som ger lärarna nya pedagogiska verktyg behövs. Läraren Linda Medin håller med om att satsningen har varit lyckad och välkomnar en fortsättning.

– Jag tror att vi måste fortsätta med det hela tiden för att vi har fått ny personal som inte har deltagit i den här kompetensutvecklingen.

Projektet är nu avslutat, men det blir en fortsättning efter nyår. Fortsättningen kommer att innehålla mer än lärarhandledning. Skolverkets experter ska ge 20 skolor om året stöd och stödet ska skräddarsys efter de enskilda skolornas behov.

Läraren i Hjulsta Linda Medin säger också att det är viktigt att lärarna behöver tid för att kunna ge varandra tips om bra sätt att jobba på, för lärarna har också kunskap men de hinner inte prata med varandra. Särskilda satsningar kan då vara en bra början.

– När den är riktad har vi tid - för då är det andra saker som man tar bort vid det tillfället.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".