Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Assa Abloy har flyttat varumärket till Luxemburg

Publicerat måndag 14 december 2015 kl 11.50
Kan handla om olovlig skattekonkurrens
(2:37 min)
Assa Abloys nyckelfabrik utanför Johannesburg  i Sydafrika.
1 av 2
Hänglås tillverkat i fabriken i Johannesburg. Foto: Erik Palm/Sveriges Radio
Johan Molin, VD Assa Abloy
2 av 2
Johan Molin, VD Assa Abloy. Foto: Erik Palm/Sveriges Radio

Kaliber avslöjar idag att svenska låsjätten Assa Abloy har flyttat sitt varumärke till lågskattelandet Luxemburg och därmed får lägre skatt på vinster från varumärkesavgifter så kallade royalties. Upplägget är kontroversiellt och skatteverk runt om i EU diskuterar hur de ska hantera flyttarna. Det kan handla om olovlig skattekonkurrens mellan länder.

VD Johan Molin har varit med och byggt upp låsbolaget Assa Abloy till att ha ett börsvärde lika stort som Volvo lastvagnar. Varumärket ska nu spridas över hela världen.

Vad är patent och varumärket värt nu?

– Det vet jag faktiskt inte vad det är värt. Vi brukar inte värdera det separat. Men det är klart det är värt väldigt mycket pengar, säger Johan Molin. 

Det vi inte vet när intervjun genomförs är att i det tysta har det så värdefulla varumärket Assa Abloy flyttats bort från Sverige och därmed börjat leda pengaströmmar i form av varumärkesavgifter till ett ifrågasatt land.

Använder ni er av skatteparadis?

– Nej, inte det gör vi inte. Det beror på vad du deklarerar som ett skatteparadis.

Lågskatteland eller skatteparadis.

– Skatteparadis har vi inte.

Kaliber kartlägger bolagsstrukturen och hittar att Assa Abloy branding i Luxemburg nu äger det värdefulla varumärket. Pengar från hela världen skickas nu hit när varumärket används.

I Luxemburg betalar Assa Abloy bara sex procent skatt på vinst från avgifter för varumärket, mot 22 procent i Sverige. Men Assa Abloy säger att de inte har någon fördel av det. De har flyttat varumärket för att få korta resvägar berättar Johan Molin när vi gör en ny intervju.

– Vi har gjort en bedömning att det är bra att sitta där och inte i Stockholm. Det kostar betydligt mer pengar att flyga folk .

Det finns ju också skattefördelar. Hur vägde ni in det när ni valde Luxembourg?

-Assa Abloy-gruppen betalade 26% skatt i genomsnitt. Ett av de högre i Sverige. Skatten i Sverige är 22%. Det är ingalunda att vi stoppar undan pengar någonstans.

Men ni kan ju ha även fördelar av lågskatteländer och kanske skulle betalt ännu mer skatt?

– Vi har fantastisk fördel av att vara globala. Och ser mycket fler kunder än vi bara satt i Sverige. Och vi betalar skatt där vi har vår verksamhet.

Bolagens flytt av varumärken till lågskatteländer för att få sänkt skatt diskuteras nu i EU. Skatteverket vill inte uttala sig om ett enskilt fall. Men det kan handla om olovlig skattekonkurrens mellan länder när Luxemburg lockar till sig varumärken med låga skatter och företag kan få betala full skatt ändå berättar enhetschef Tomas Algotsson på skatteverket.

– Ja, dom här reglerna i lågskatteländer, så länge de ligger inom EU kan ju omfattas av de så kallade statsstödsreglerna vilket innebär att EU kan säga att det här är otillåtet statsstöd och då ska det betalas tillbaka vilket innebär att företaget kan få betala full skatt på de här transaktionerna, säger Tomas Algotsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".