Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Patienter ska anmäla direkt till vårdgivaren

Publicerat måndag 14 december 2015 kl 12.04
"Man ska i princip få svar omedelbart"
(1:46 min)
Skylt vid uppfarten till Södersjukhuset och bild på en undersköterska som lindar en patients fot på samma sjukhus. Foto: Christine Olsson och Leif R Jansson/TT

Missnöjda patienter ska oftare än idag klaga direkt till vårdgivaren istället för till Inspektionen för vård och omsorg IVO. Det föreslår en utredning som idag lämnas över till regeringen. Patienter kan då snabbare få svar och IVO få mer tid för platsinspektioner, säger utredaren Anders Printz.

– Tillsynen måste förändras, den kan inte som idag ske framför allt på kontoret utan tillsynsmyndigheten måste finnas på en akutmottagning där patienterna ligger och väntar i sina sängar. Man ska också prata med patienterna, säger Anders Printz.

Idag kan patienter vänta länge på ett avgörande från IVO. Med den nya ordningen, där patienten vänder sig direkt till vårdgivaren med sitt klagomål, kan det gå mycket snabbare, tror Anders Printz.

– Huvudtanken är att patienten måste veta vart de ska vända sig med sitt klagomål och att det inte som idag tar flera år utan det ska få ske i princip omedelbart när jag drabbas av nånting.

Frågan är om patienterna kan lita på att samma vårdgivare som de anmält kommer att vilja göra en opartisk utredning.

– Då måste vi ha en patientnämnd som har tillräckliga resurser och som också har en självständig ställning, säger Anders Printz.

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, tar emot drygt 500 anmälningar i månaden som gäller vården.

Över hälften klagar på att de ha blivit felbehandlade och var fjärde på att de har fått fel diagnos. Andra klagomål gäller bemötande och bristande information eller dokumentation.

Utredaren vill alltså att IVO ska få mer tid för att göra kontroller ute på fältet, idag görs 75 procent av tillsynen från skrivbordet. Därför föreslår han att inspektionen bara ska ta sig an de allvarliga fallen.

– Det är sådana ärenden som handlar om att man drabbas av en allvarlig sjukdom eller skada, det är också alla ärenden som handlar om tvångsvård för då kan patienten inte välja.

– Och så är det ärenden när man har gjort något som kan påverka patientens rättsliga ställning, till exempel gett en behandling som patienten inte samtyckt till, säger Anders Printz.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".