Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Frågetecken kring Nevs beställning av elbilar

Publicerat fredag 18 december 2015 kl 06.39
Beställaren Panda New Energy är okänd i Kina
(1:43 min)
Sedan i vintras bygger Nevs Saab-bilar i fabriken i Trollhättan.
1 av 3
Sedan i vintras bygger Nevs Saab-bilar i fabriken i Trollhättan. Foto: Björn Larsson Rosvall.
Tillverkning av en Saab 9-3 Aero Sedan i National Electric Vehicle Sweden AB, Nevs, fabrik i Trollhättan. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.
2 av 3
Ska industrin sätta riktmärket för nästa års lönerörelse? Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.
Kai Johan Jiang från Nevs. Foto: Adam Ihse/Scanpix.
3 av 3
Kai Johan Jiang, Nevs. Foto: Adam Ihse/Scanpix.

Gårdagens stora nyhet om en kinesisk jätteorder på elbilar värd omkring 100 miljarder kronor har skapat stora förväntningar i NEVS, tidigare Saabs, fabrik i Trollhättan.

Vilka kinesiska intressen som står bakom affären är fortfarande oklart.

Biltillverkaren Nevs i Trollhättan ska inom fem år leverera 150 000 elbilar baserade på Saabs modell 9–3 till Kina. Det beskedet kom i går. Beställare är företaget Panda New Energy.

Vilken relation företaget Panda New Energy har till Nevs grundare, affärsmannen Jiang Dalong som också kallar sig Kai Johan Jiang, är oklart. Företaget Panda är okänt i Kina och har till exempel ingen hemsida med kontaktinformation. Samma sak gäller för flera av Jiang Dalongs affärsföretag.

Affärsmannen bakom NEVS har sedan köpet av Saabs konkursbo blivit hårt pressad ekonomiskt sedan den tilltänkta partnern staden Qingdao dragit sig ur affären. Nu tycks i stället staden Tianjin med den speciella ekonomiska zonen Binhai stå bakom NEVS och utgöra den nödvändiga statliga förankringen för ett företag av den här omfattningen. Men vilka intressen som står bakom Panda är alltså fortfarande inte klart.

Enligt uppgift är planen att leverera elbilar för uthyrning, vilket kan hänga samman med att den kinesiska marknaden för biluthyrning med chaufför just nu utvecklas snabbt.

Samtidigt har Kinas regering sagt att landet bör förbereda laddningsmöjligheter för 5 miljoner elbilar till år 2020.

Det kan tyckas som ljusa affärsmöjligheter, men om det tills i veckan okända Panda New Energy blir en viktig aktör på en framtida kinesisk elbilsmarknad är ännu omöjligt att svara på.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".