Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elbilsföretaget bakom jätteordern är okänt

Publicerat fredag 18 december 2015 kl 11.55
Kinesisk bilanalytiker: Jag tror att riskerna är stora
(1:24 min)
Tillverkning av en Saab 9-3 Aero Sedan i National Electric Vehicle Sweden AB, Nevs, fabrik i Trollhättan. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.

Företaget Panda New Energy, som i ett leveransavtal säger sig vilja köpa 150 000 elbilar av biltillverkaren Nevs, är okänt för kinesiska bilanalytiker.

Ett företag med namnet Panda New Energy registrerades i industrizonen Yanqing utanför Peking så sent som 14 september i år, och godkändes först för två dagar sedan, den 16 december. Enligt det offentliga företagsregistret hos Pekings myndighet för industri och handel står ett konsultföretag och ett investeringsföretag bakom det nybildade Panda New Energy.

Bilanalytikern Tian Yongqiu har aldrig hört talas om företaget.

 – Om ett så litet privat företag som Panda lägger en så stor order inom ny bilenergiteknink, tror jag att är riskerna stora, säger Tian Yongqiu, som är redaktör för det kinesiska branschmediet Kinesiska bilföretags utlandsköp.

Han beskriver grundaren av biltillverkaren Nevs som en riskkapitalist utan erfarenhet av biltillverkning. Vilken relation företaget Panda New Energy, som skrivit leveransavtal med Nevs om att inom fem år leverera 150 000 elbilar, har till Nevs grundare affärsmannen Jiang Dalong - som också kallar sig Kai Johan Jiang - är oklart.

Företaget Panda har ingen hemsida med kontaktinformation. Samma sak gäller för flera av Jiang Dalongs affärsföretag.

Enligt uppgift är planen att leverera elbilar för uthyrning, vilket kan hänga samman med att den kinesiska marknaden för biluthyrning med chaufför just nu utvecklas snabbt.

Samtidigt har Kinas regering sagt att landet bör förbereda laddningsmöjligheter för 5 miljoner elbilar till år 2020.

Det kan tyckas som ljusa affärsmöjligheter, men om det tills i veckan okända Panda New Energy blir en viktig aktör på en framtida kinesisk elbilsmarknad är omöjligt att svara på än. I kinesiska medier har affären som kanske ses som en julklapp av svenska politiker i stort sett förbigåtts i tystnad.


Fotnot: Det aktuella företaget som kallar sig Panda New Energy på engelska heter på kinesiska "Xiongmao xinnengyuan youxiangongsi" (熊猫新能源有限公司). Det bör inte förväxlas med till exempel ett solenergiföretag i Shenzhen vars engelska namn liknar det aktuella företagets, men vars kinesiska namn är "Aipangde" (爱庞德).

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".