Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nevs styrelse om bolaget bakom storordern

Publicerat fredag 18 december 2015 kl 12.37
Nevs vd Mattias Bergman om Panda New Energy
(2:01 min)
Kai Johan Jiang, grundare av Nevs. Foto: Adam Ihse/Scanpix.
Kai Johan Jiang, grundare av Nevs. Foto: Adam Ihse/Scanpix.

Nevs styrelse i Trollhättan har inte speciellt mycket information om det kinesiska bolag som ligger bakom storordern.

– Vi vet inte så jättemycket mer än att det är ett nybildat bolag som ska jobba med mobila tjänster, gällande transporter i Kina. Och att det är sanktionerat från högsta ort  i Kina att detta ska genomföras fram till 2020, säger säger Ronnie Hermansson, som är medarbetarrepresentant i Nevs styrelse.

Ronnie Hermansson vill inte säga hur länge styrelsen förhandlat med Panda New Energy om storordern, som innebär en försäljning av 150 000 elbilar under de närmaste fem åren.

Men fackorganisationerna ska ha informerats för en månad sedan.

Enligt Nevs vd Mattias Bergman är Pandas affärsidé att hyra ut bilar, och att erbjuda taxiliknande tjänster.

– Syftet är att ta en ledande roll i den nya marknad som växer upp i gränsytan mellan elbilar, leasing av bilar – och uthyrning av bilar motsvarande Uber och Car2go. Men också någon form av butler-service, att utnyttja chaufförer till olika ärenden, säger Mattias Bergman.

Produktionen av bilarna kommer – åtminstone till en början – att ske i Trollhättan.  Att Neva nu ska tillverkas betydligt fler bilar än den tidigare satta affärsplanen innebär att nya bilbyggare måste rekryteras.
Det är ännu oklart hur många. Men ett hundratal är en uppskattning från styrelsen.

Avtalet med Kina beräknas vara värt 100 miljarder. Vilket gör det till en historisk svensk affär i sitt slag, som till exempel kan jämföras med Brasiliens order på 36 JAS-plan, som är värd omkring 40 miljarder.

Nevs klev in på den svenska scenen 2012 när bolaget köpte huvuddelen av Saab Automobiles konkursbo. 

Huvudperson i affären med Panda New Energy är Nevs svensktalande huvudägare Kai Johan Jiang, som kommer från Kina.

– Han är pappa till egentligen alla typer av affärer som vi gör. Det är hans roll i hela den här verksamheten. Han har en jätteviktig roll i det här, säger Ronnie Hermansson, medarbetarrepresentant i Nevs styrelse

 

Fotnot: Det aktuella företaget som kallar sig Panda New Energy på engelska heter på kinesiska "Xiongmao xinnengyuan youxiangongsi" (熊猫新能源有限公司). Det bör inte förväxlas med till exempel ett solenergiföretag i Shenzhen vars engelska namn liknar det aktuella företagets, men vars kinesiska namn är "Aipangde" (爱庞德).

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".