Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Gymnasieministern öppnar för ämnesbetyg

Uppdaterat lördag 19 december 2015 kl 16.53
Publicerat lördag 19 december 2015 kl 14.05
"Det är ett så oförlåtande system"
(1:49 min)
Foto: Claudio Bresciani/TT, Berit Roald/NTB
Foto: Claudio Bresciani/TT, Berit Roald/NTB

Gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadzialic vill se över dagens betygssystem. I dag får eleverna betyg i avslutade kurser och inte i ämnen vilket betyder att varje kursbetyg i praktiken blir ett slutbetyg.

– Vi måste se till att eleverna känner att de belönas för det de kan och inte bestraffas för det de inte kan, säger Aida Hadzialic.

Dagens betygssystem, där elever får betyg efter avslutade kurser och inte i ett ämne som helhet, leder till stress hos elever som upplever att de alltid måste prestera på topp, enligt Aida Hadzialic. I dag skriver ministern på DN Debatt att hon är öppen för en övergång till ämnesbetyg och att hon ger gymnasieutredningen uppdraget att titta på alternativ.

Enligt Aida Hadzialic leder dagens system till att många elever upplever att de inte bedöms för sina kunskaper som en helhet och att en ändring bland annat kan leda till att systemet känns mer rättvist.

– Om vi får ordning på detta så tror jag att det kommer öka genomströmningen. Fler kommer att klara av gymnasiet och det är nog så viktigt för idag är det så att en femtedel av alla elever inte klarar av sin skolgång, säger Aida Hadzialic.

Lärarnas Riksförbund säger att de välkomnar översynen av systemet som de menar leder till både stress hos eleverna och lärarna som tvingas sätta potentiellt avgörande betyg utan att eleverna fått tid att utvecklas.

– Det är ett så oförlåtande system med de här betygen. Hur man än utvecklar sig som elev senare i ett ämne så bär man med sig ett sämre betyg från tidigare kurser, säger Bo Jansson, ordförande Lärarnas Riksförbund.

Även elevrådsorganisationen SVEA ser positivt på att frågan utreds. Men SVEA:s förbundsordförande Julia Lindh säger att det också finns problem med säkra elevernas rättssäkerhet då ämnesbetygen sannolikt kommer väga tyngre i betygssammanställningen. Därför skulle hon vilja se att elever ges möjligheten att överklaga sina betyg, något organisationen redan tidigare efterfrågat.

– Inför man ämnesbetyg är det nästan ännu viktigare att man ska kunna överklaga sina betyg, eftersom de väger ännu tyngre än vad kursbetyg gör i dag, säger Julia Lindh.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".