Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Frågetecken kring utökade id-krav

Publicerat söndag 20 december 2015 kl 11.50
Almega råder bevakningsbolag avvakta tydligare regler
(2:41 min)
Branschexpert avråder än så länge bevakningsbolagen från att tacka ja till uppdrag att kontrollera handlingar. Foto: TT och Sveriges Radio
Branschexpert avråder än så länge bevakningsbolagen från att tacka ja till uppdrag att kontrollera handlingar. Foto: TT och Sveriges Radio

Efter att riksdagen beslutat om utökade id-krav för personer som ska resa in i Sverige med tåg, buss och färja väntas trycket öka på bevakningsbolagen att ta på sig uppdrag att kontrollera handlingar. Men från bevakningsbranschen ser man många oklarheter.

Björn Ericsson, som är branschexpert på arbetsgivarorganisationen Almega Säkerhetsföretagen, avråder än så länge bevakningsbolagen från att tacka ja.

– Inledningsvis har jag gått ut med rådet till våra medlemsföretag att avvakta med att ta de här uppdragen tills det att vi har en klar och tydlig juridisk grund för hur det här ska gå till, det är inte tydligt och klart i det här läget, säger han.

Den nya lagen, som ger möjlighet att införa id-kontroller under sex månader, träder i kraft imorgon. Den innebär att från den 4 januari kommer det att krävas giltig id-handling med fotografi för resenärer på tåg, buss och färjor till Sverige från Danmark. Undantag gäller enbart för barn under 18 år i sällskap med förälder som kan uppvisa giltig id-handling.

Transportbolagen är skyldiga att utföra kontroller, och enligt Björn Ericsson märks redan att det kommer förfrågningar till bevakningsbolag från transportföretag som inte själva vill göra det.

Swebus är ett av de bolagen.

– Vi har bestämt oss för att inte våra förare ska göra de här kontrollerna, åtminstone inledningsvis, vi kommer att anlita ett annat bolag, just för att det ska gå så smidigt som möjligt och för att vi inte vill utsätta våra förare för det här, sa Christel Grip, presschef på Swebus, i fredags till Studio Ett.

Så det kommer att åka väktare på alla bussar?

– Ja, externa bolag som hjälper oss med de här kontrollerna.

Björn Ericsson ser dock flera frågor som behöver redas ut innan bevakningsbolagen kan ta på sig de här uppdragen. Till exempel kommer det att ske kontroller utanför Sverige, men det är inte klart vilken juridisk betydelse det kan få.

Det hänvisas också till att kontroller redan sker när det gäller flygplatser, men på tågstationer och busstationer råder andra förhållanden.

– Där är det ju inte lika lätt infrastrukturellt att utföra det här. Och om det nu kommer på folk på tåget och en kontroll görs under färd in i ett land, det vill säga vårt eget land, vad gör vi då när vi upptäcker att de inte har en id-handling? Ska de gå av tåget, ska de gå av bussen, ska de följa med in i landet? Kontakter med polismyndigheter eller tull, hur sker den, säger Björn Ericsson.

Björn Ericsson har kontaktat polisen för att reda ut vad som gäller, men inte fått några svar än.

Väktare har å ena sidan utbildning i att bemöta människor och hantera svåra situationer, vilket kan underlätta vid kontroller. Å andra sidan har de ingen särskild utbildning i att kontrollera pass, säger han.

– Jag tycker det ska till en utbildning för att kontrollera sådana här handlingar. Vi har ingen sådan erfarenhet och du kan ju tänka dig själv vilken mängd av olika pass det ändå kan handla om här, säger Björn Ericsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".