Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lågt oljepris väntas gynna byggbranschen

Publicerat måndag 4 januari 2016 kl 13.00
"Produceras i politiskt instabila länder"
(4:10 min)
Oljeborrplattform ute i havet vid Mexikanska golfen. Foto: TT.
Oljeborrplattform ute i havet vid Mexikanska golfen. Foto: TT.

Oljepriset rasade förra året och många oljeanalytiker räknar med att det kommer att ligga kvar på liknande nivåer i år. Det väntas gynna företag i en rad branscher, inte minst inom transporter och byggprojekt.

– Den ena drar väl 200 liter om dagen, den andra 120 liter per dag, säger Jerry Magnusson och pekar på två stora grävmaskiner som skopar upp grus och lera.

Jerry Magnusson är driftchef på Bäckström Stockholm, ett företag som hyr ut byggmaskiner och vi står i det som ska bli källaren till en ny utbyggnad av Huddinge sjukhus utanför Stockholm. För företaget är drivmedel en stor utgift.

– Absolut, dieselpriset är en av våra största utgifter förutom löner och finansiering, säger han. 

Jerry Magnusson säger att företaget lägger ett par miljoner kronor varje månad på drivmedel, så när oljepriset svänger handlar det om mycket pengar. Visserligen får billigare råolja inte lika stort genomslag på priset för diesel och bensin, eftersom kostnaderna för framställning och skatter ligger kvar, men det är ändå märkbart, säger han.

På drygt ett och ett halvt år har råoljepriset mer än halverats och det närmsta året väntas ingen större uppgång. Det säger Marian Radetski, som är oljeexpert och professor i ekonomi vid Luleås Tekniska Universitet.

– Min uppfattning är att oljeoriset inte kommer att förändras särskilt mycket. Det kommer att ligga någonstans i intervallet 40-60 dollar per fat, säger han.

Ett oljepris på 40 dollar per fat är visserligen inte anmärkningsvärt lågt när man tittar tillbaka några decennier, men jämfört med 115 dollar per fat, som noterades för ett och ett halvt år sen så det en låg nivå.

Orsakerna till prisfallet är flera, det handlar både om att oljeländerna pupmar upp mycket olja, samtidigt som efterfrågan har minskat, bland annat eftersom tillväxten i Kina har saktat in. Att USA utvinner allt mer skifferolja är också en viktig faktor.

Den amerikanska storbanken Goldman Sachs har flaggat för att priset på råolja kan sjunka så lågt som 20 dollar per fat. Men också då skulle också många oljeproducenter pumpa för fullt, tror Marian Radetski.

– Oljeproduktion kostar på de flesta håll mindre än tio dollar att producera. Staterna, både på produktions- och konsumtionssidan, tar ut väldigt mycket fiskalt på verksamheten men fortfarande är det så att oljebranschen även till dagens priser är utomordentligt lönsam, säger han.

Men eftersom oljepriset påverkas direkt av geopolitik finns det mycket som kan ändra bilden framöver. Det säger Thina Salvedt, oljeanalytiker på Nordea och baserad i Oslo.

Hon räknar med ett oljepris på 55 dollar i snitt per fat under 2016, men betonar att en stor del av världens oljeproduktion finns i Mellanöstern. Skulle krisen i Syrien sprida sig till Saudiarabien, Iran eller Irak så är läget helt annorlunda.

– Mycket av världens olja produceras i politiskt instabila länder och om en stor producent skulle falla ur marknaden kan det ge betydligt högre priser, säger hon.

Tillbaka på byggarbetsplatsen hoppas Jerry Magnusson på ett lågt oljepris framöver. Det är en tuff bransch med många aktörer, säger han.

"Går dieselpriset ner tjänar vi lite mer pengar. Branschen är så pass pressad och det underlättar helt klart för oss. Och det är väl mer eller mindre avgörande för mindre åkare".

Sverige har som mål att kraftigt minska utsläppen från fossila drivmedel som diesel. Just transport- och fordonssektorn är ju en av Sverige svagaste punkter i klimatarbetet.

På frågan om det finns en risk att byggbolagen slutar att tänka bränslesnålt om diesel och bensin blir billigare, svarar Jerry Magnusson att branschen ändå arbetar på att minska förbrukningen.

– Det satsas ju alltid pengar på miljövänligare och bränslesnålare maskiner. Om det skulle komma in mer pengar på grund av att dieselpriset går ner så är det självklart att det investeras i saker som förbrukar ännu mindre, säger han.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".