Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny lagstiftning ställer högre krav på lärare

Publicerat tisdag 5 januari 2016 kl 07.00
Skolverket: Viktigt att lärare ges rätt förutsättningar
(2:15 min)
Resha El-Issa och Dima Amsu. Foto: Maria Hansson Trens/SR
1 av 2
Läraren Resha El-Issa sitter med 15-åriga Dima Amsu som gått i förberedelseklass i Borås under hösten. Foto: Maria Hansson Trens/SR
Stefan Eriksson, rektor på CFL i Borås. Foto: Maria Hansson Trens/SR
2 av 2
Stefan Eriksson, rektor på CFL i Borås. Foto: Maria Hansson Trens/SR

Antalet nyanlända elever har ökat kraftigt de senaste åren. Och vid årsskiftet trädde ny lagstiftning i kraft som innebär att skolorna för första gången får tydliga riktlinjer för hur man ska ta emot nyanlända elever.

På Centrum för flerspråkigt lärande, CFL, i Borås där man tar emot de nyanlända elever som kommer till kommunen har man kapacitet för att ta emot 200 elever per år, under 2015 kom ungefär 700.

– Vi var väl ungefär 40 medarbetare i augusti och nu är vi en bra bit över hundra, så det har varit ett intensivt arbete, säger Stefan Eriksson, rektor på CFL.

Samtidigt som många kommuner kämpar för att hitta lärare och lokaler när antalet nyanlända elever ökar införs nu alltså tydliga riktlinjer för mottagandet. Skolorna får inte längre på rutin placera elever direkt i ordinarie klass eller enbart i förberedelseklass där fokus ligger på att lära sig svenska. Varje elev ska utredas och kan sedan delvis placeras i förberedelseklass. Nyanlända elever kommer alltså redan från början att ha lektioner tillsammans med ordinarie klasser. Något som ställer högre krav på lärare som varken har kompetens eller erfarenhet av att ta emot elever som inte kan någon svenska.

– För min egen del tycker jag att den här lagen skulle kommit för längesedan för jag tycker att den är bra. Men det är klart att det är en sak att se det från vårt håll och en annan att se det från läraren som står där i klassrummet och ska ta emot de här eleverna. Det kan ju vara andra bekymmer så att säga, säger Stefan Eriksson.

– I dagsläget kan det nog finnas väldigt stora utmaningar eftersom det kommer många nyanlända elever med väldigt kort varsel och det kan vara svårt att omedelbart erbjuda det eleverna har rätt till, säger Åsa Strand, undervisningsråd och projektledare för satsningar kring nyanlända elevers lärande på Skolverket och fortsätter: 

– Men man behöver kanske i den situation som Sverige befinner sig i nu tänka både på kort och på lång sikt samtidigt. Att hitta kortsiktiga lösningar som ändå ger det bästa för eleven här och nu.

Skolverket har fått ett regeringsuppdrag att ge kompetensutveckling i språk- och kunskapsutvecklande arbete, alltså att lärare i alla ämnen aktivt arbetar med elevernas språkförståelse. Något som saknas på många lärarutbildningar i Sverige idag men som blir viktigt för att den nya lagstiftningen ska kunna implementeras.

– Då är det ju viktigt för huvudmannen och rektor att inventera, hur ser kompetensen ut i kommunen och de olika skolorna och hur ska vi lägga upp fortbildning och kompetensutveckling så att vi har den tillgången i vår verksamhet? Det är ju viktigt att lärare ges den förutsättningen, säger Åsa Strand.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".