Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mohammeds födelsedag firas samtidigt med Jesus

Publicerat onsdag 23 december 2015 kl 12.00
Ulfat lär sina barn respektera de religioner som kom före profeten
(3:19 min)
En stor tomtedocka till salu jämte dockor. Foto: Cecilia Uddén/Sveriges Radio.
1 av 5
När profetens födelsedag sammanfaller med Jesu födelsedag säljs både tomtar och sockerdockor i Kairo. Foto: Cecilia Uddén/Sveriges Radio.
Sockerhästar och sockerdockor med färgglada utsmyckningar. Foto: Cecilia Uddén/Sveriges Radio.
2 av 5
Det hör till traditionen att barn får sockerhästar och sockerdockor till profeten Mohameds födelsedag. Foto: Cecilia Uddén/Sveriges Radio.
Mohamed el Dik säljer sockerdockor. Foto: Cecilia Uddén/Sveriges Radio.
3 av 5
Mohamed el Dik är minibusschaufför, men varje år tar han ledigt en månad före profetens födelsedag, för att tillverka de traditionella sockerdockorna. Tre ton socker har gått åt i år. Foto: Cecilia Uddén/Sveriges Radio.
Tomtar till salu på gatan i Kairo. Foto: Cecilia Uddén/Sveriges Radio.
4 av 5
Försäljningen är i full gång i Sayeda Zeinab-kvarteret i Kairo. Foto: Cecilia Uddén/Sveriges Radio.

I dag firas Profeten Mohameds födelsedag i den muslimska världen. För ovanlighetens skull sammanfaller Jesu födelsedag med firandet av profeten Mohameds födelsedag, som annars följer det islamiska kalenderåret.

Det är inte den största högtiden i kalendern, fastemånaden ramadan och aid al Adha är långt större, och det finns till och med ultrakonservativa som vill förbjuda firandet av profetens födelsedag. Men i Kairo säljs sötsaker och sockerdockor till profetens ära.

Vid Sayeda Zeinab-moskén i Kairo ser det ut som julmarknad, med nötter, sötsaker och framförallt sockerhästar och sockerdockor, de traditionella gåvorna till barn på profetens födelsedag.

Det hänger också tomtar i velour i de tältlika stånden.

Ulfat, som är ute för att köpa en sockerhäst och en sockerdocka till sina nioåriga tvillingar Mohamed och Safa, säger att det här en dag då hon lär sina barn vad profeten stod för: Barmhärtighet, försoning, kärlek och förlåtelse, och att Islam respekterar de religioner som kom före profeten - judendomen och kristendomen.

Ulfat köper en häst av sockerdocks-konstnären Mohamed Al Dik, han är mannen bakom några av de mest fantastiska konstverken här.

Sockerdockor med snurror och solfjädrar tillverkade av återvunnet godispapper och syltburksetiketter. På en av dem, i orange klänning, skymtar man texten aprikosmarmelad.

Mohamed al Dik, som är busschaufför till vardags, tar ledigt i en månad varje år inför profetens födelsedag, för att ägna sig åt sina konstverk. I år köpte han tre ton socker.

Att alls fira födelsedagar är förbjudet i de stränga tolkningarna av islam, som wahhabismen som många ser som Islamiska staten, IS inspirationskälla.

Men i de sufiska mystikernas tradition hålls helgonkarnevaler, framförallt i Egypten, för att minnas inte bara profeten, utan också hans dotter, Fatima, hans barnbarn Hussein och andra viktiga personer i Islams historia.

Dessa karnevaler, med en blandning av helig bön, dervishdans och karuseller, är helt förbjudna i till exempel Saudiarabien där man ser karnevalerna som ett slags avgudadyrkan och sockerhästarna som beläten.

I Egypten, däremot, hävdar många muslimer att dessa traditioner visar islams verkliga ansikte - av tolerans och kreativitet.

Men till min förvåning säger sockerdocks-konstnären Mohamed al Dik att: Jo, det här är ju egentligen inte förenligt med Islam, profeten krossade statyer när han kom till Mecka.

– Mina sockerdockor är ett slags beläten, men jag skapar dem inte av religiösa skäl, utan konstnärliga, säger han.

Det finns en rad förklaringar till varifrån traditionen med sockerskulpturerna kommer. Hästen anses symbolisera islams ryttare, men dockan kan ha faraoniska rötter, från tiden då man offrade kvinnostatyer till Nilen.

Men sockerkonstnären Mohammed al Dik tror att man började tillverka dessa dockor för att ha något att krossa - efter festen ska de gå i tusen bitar, säger han - på samma sätt som när profeten Mohamed krossade avgudabilderna som folket i Mecka börjat dyrka.

Video: Kairos vackraste sockerdockor

 

This year Moulid al Nabi (Prophet Mohammed's Birthday) councides with Christmas (Birthday of al wad Jesus) and in Sayeda Zeinab, Cairo (where people live by the motto "everyday is a holiday unless otherwise proven") the traditional sugar dolls and sugar horses of the Moulid (here made by the microbuss driver aka Moulid artist Mohamed al Dik) mix with stuffed Santas. Happy Holidays. Hohoho

Posted by Cecilia Udden on Monday, December 21, 2015
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".