Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Rean slår ut småbutiker

Uppdaterat lördag 26 december 2015 kl 17.43
Publicerat lördag 26 december 2015 kl 10.15
Stora svenska kedjor har rea redan i november
(1:59 min)
Natalie och Johanna utanför shoppingcentrum i Stockholm
1 av 2
Natalie och Johanna utanför shoppingcentrum i Stockholm. Foto: Annika Selin
Mellandagsrean startar. Foto Erik Mårtensson / TT
2 av 2
Mellandagsrean startar. Foto Erik Mårtensson / TT

Mellandagsrean är igång och har redan slagit rekord. Men prispressen minskar lönsamheten — och slår ut småbutikerna.

Årets mellandagsrea väntas slå nya försäljningsrekord, men när priserna pressas minskar lönsamheten för många näringsidkare, enligt Svensk Handel.

Ekot träffade i dag Natalie och Johanna utanför ett stort köpcentrum i Stockholm som berättar om vad de fyndat.

– Inte så mycket, en trjöja, en t-shirt och lite smycken, säger Natalie.

– En massa saker, skor, överdelar och lite smått och gott, säger Johanna.

Billiga kläder och annat finns det gott om under mellandagsresan och det är även rea innan jul. Den amerikanska readagen ”Black Friday” har nu även spritt sig till Sverige. Redan i november har flera stora svenska kedjor rea.

Elektronikkedjan Elgiganten hade igår på juldagen fler kunder än vad de någonsin haft under en juldag och där tror man på besöksrekord under mellandagarna, berättar Jessica Wallin, kommunikationsansvarig på företaget.

– Det var en stor efterfrågan på tv-apparater 55 tum eller större och även på smartphones, säger Jessica Wallin.

Trots att butikernas försäljningssiffror ökar under mellandagsrean så minskar lönsamheten för näringsidkare när varorna säljs billigare, berättar Jonas Arnberg chefsekonom på Svensk handel. De stora kedjorna klarar av detta, men prispressen slår hårdast mot de små handlarna säger han.

– Stora företag kan klara av att effektivisera organisationen och ställa om till nya affärsmodeller, men små företag slås allt oftare ut, säger han.

Fakta: Det här gäller vid rea

För att en butik ska få locka kunder med rea måste vissa krav vara uppfyllda:

  • Försäljningen måste gälla varor och tjänster som finns i affärens ordinarie sortiment.
  • Rean måste pågå under en begränsad tid.
  • Priserna ska vara väsentligt lägre än affärens normala pris på varorna och tjänsterna.

Om en butik skriver "reavaror bytes ej" betyder det bara att man inte har bytesrätt i butiken, däremot har du alltid rätt att reklamera en felaktig vara.

Källa: Konsumentverket

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".