Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Panda New Energy: Vill se elbilar rulla på försök 2016

Publicerat lördag 26 december 2015 kl 17.22
Vd:n: Den största fördelen kostnadskontroll
(2:09 min)
Sun Wei, vd för Panda New Energy, tar emot på sitt gamla kontor
Sun Wei, vd för Panda New Energy, tar emot på sitt gamla kontor på finansbolaget Huaxin i Peking. Han beklagar att det nybildade bolaget använde en falsk adress. Foto: Hanna Sahlberg / Sveriges Radio

Det nybildade bolaget Panda New Energy i Peking hoppas att elbilar från Nevs i Trollhättan ska rulla på försök i Kina under 2016.

Men tiden är knapp för det nybildade bolaget, som försöker att ta sig in i en nisch på den snabbväxande biluthyrningsmarknaden i Kina, enligt uppgifter från Panda New Energy i en exklusiv intervju för Ekot i dag.

Sun Wei är vd för biluthyrningsföretaget Panda New Energy. Det är samma företag som valt Saabs efterträdare Nevs som en av sina leverantörer av elbilar.

– Det finns ett tidsfönster, en del saker kan vi vänta med, andra inte, säger Sun Wei, vd för Panda New Energy.

Elbilarna ska ingå i ett nytt företag som ska leverera bilar och chaufförstjänster till den nya IT-baserade taxi- och transportmarknad som just nu växer snabbt och där konkurrensen är stark.

Företagets vd tillhör finansbolaget Huaxin. Hauxin har trätt fram som finansiären bakom den stororder som blev känd den 17 december om 150 000 elbilar.

Elbilsmarknaden antas gynnas starkt av att Kinas centralregering förväntas ge förmånliga villkor och bidrag. Panda vill börja med att etablera sig i städer i Kina där de lokala myndigheterna redan erbjuder bra villkor.

Anledningen till att man valt Nevs som leverantör är enligt Pandas vd att man förlitar sig på Saabs rykte som en säker bil i konkurrensen med andra bilföretag i Kina. Han beskriver ett intimt samarbete med Nevs som samtidigt ska leda till att kostnaderna hålls nere.

– För det första, om jag har de här samarbetsrättigheterna är den största fördelen kostnadskontroll, säger Sun Wei.

Han visar kvittot på handpenningen på motsvarande 100 miljoner konor som redan ska ha betalats till Nevs inför den första leveransen av elbilar.

– En till två miljarder är verkligen inget problem för Panda och Huaxin, säger Sun Wei, medan resten av kapitalet ska komma från samarbetspartners och fonder.

På finansbolaget Huaxins kontor är heltäckningsmattan mjuk och de gröna växterna välskötta. Att Panda skrev under ett uppseendeväckande leveransavtal på 100 miljarder kronor med en falsk adress i ett fabrikslogement i en förort till Peking förklarar Pandas vd, med att tiden för den officiella registreringen var knapp då man nyligen anvisades en plats i den lokala industriutvecklingszonen.

– Vi har talat om för dem som registrerat adressen nu att vi inte vill ha det så , säger Panda New Energys VD Sun Wei.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".