Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Möt mannen bakom Nevs

Publicerat tisdag 29 december 2015 kl 06.26
"Panda vill ha leverans i morgon"
(2:31 min)
Jiang Dalong - som i Sverige är känd som Kai Johan Jiang - är grundare av Nevs som ärvt Saabs teknologi. Han hoppas på att ett nytt uppseendeväckande innovationscenter i Peking ska hjälpa till skapa förtroende för elbilar som ännu inte har ett namn. En order värd 100 miljarder kronor väntar på att levereras - när fabriken i Kina hunnit byggas. Foto: Hanna Sahlberg / SR
1 av 2
Jiang Dalong - som i Sverige är känd som Kai Johan Jiang - är grundare av Nevs som ärvt Saabs teknologi. Han hoppas på att ett nytt uppseendeväckande innovationscenter i Peking ska hjälpa till skapa förtroende för elbilar som ännu inte har ett namn. En order värd 100 miljarder kronor väntar på att levereras - när fabriken i Kina hunnit byggas. Foto: Hanna Sahlberg / SR

Elbilsföretaget Nevs har väckt uppmärksamhet sedan det blev känt att bolaget fått en rekordstor bilbeställning från det dittills okända Panda New Energy i Kina. Ekots korrespondent i Peking har mött Nevs grundare som sällan gett intervjuer, och har också fått en titt in i ett speciellt, men folktomt, nytt kinesiskt huvudkontor.

En byggnad som ser ut att vara av skandinaviskt böjträ, men är gjord av solid plåt med furumönster, är Saab-teknikens nya hem i Peking. Där inne väntar en personalmatsal som ska servera köttbullar och ett uppkopplat kontrollrum som i framtiden ska kunna kontrollera batteristatus och beställa fram service åt en miljon kunder, även om deras elbilar skulle stanna i mitt i Inre Mongoliet.

Nevs grundare Kai Johan Jiang, eller Jiang Dalong som han kallas i Kina, har mycket att bevisa efter att ha fått en rekordorder värd 100 miljarder kronor från det nybildade Panda New Energy.

Förutom 150 000 personbilar, som till en början ska få delar från fabriken i Trollhättan, omfattar avtalet med Panda också service och 100 000 större elminibussar och en lättare eltransportbil. Båda ska produceras i Kina.

Panda är Nevs enda kända elbilskund, men enligt Jiang Dalong har ett par års samtal gett förtroende för finansbolaget bakom.

–  Därför att det de gör är mycket stabilt, de är inte ett företag som lovar för mycket, säger Jiang Dalong. Han växlar obehindrat mellan svenska och kinesiska efter många år i Sverige och säger att hans största bekymmer nu är hur snabbt man ska kunna leverera elbilarna.

–  Panda vill ha leverans i morgon! säger Jiang Dalong, som hyr fabrikslokal i Tianjin för montering av bilarna i väntan på att den egna fabriken ska bli klar.

– Med det stöd vi får kan vi bygga färdigt fabriken vid slutet av 2016 och börja producera våra bilar under första hälften av 2017, säger Jiang Dalong.

Mer vill han inte lova.

Trots att Nevs ärvt biltekniken från Saab får man inte använda varumärket. De tre nya bilmodellerna väntar fortfarande på namn.

– Det pågår, inom kort kommer vi att presentera för marknaden vad våra tre produkter heter.

Med både en fabrik att bygga, ett ännu okänt elbilmärke att lansera och en stororder från ett helt nybildat bolag på en snabbväxande kinesisk biluthyrningsmarknad lyckas Nevs grundare Jiang Dalong ändå framstå som om han med några snabba drag kan trolla fram liv och rörelse i sitt ännu folktomma elbilspalats.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".