Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skatt på flygresor upprör

Publicerat fredag 15 januari 2016 kl 08.00
Anders Roth: Fullständig katastrof för näringslivet här uppe
(2:09 min)
Tanktekniker Thomas Björklund kopplar på bränsleslangen på flygplanets vinge.
1 av 4
Tanktekniker Thomas Björklund kopplar på bränsleslangen på flygplanets vinge. Foto: Annika Selin/Sveriges Radio
Instrumentpanelen i tankbilen. Foto: Annika Selin/Sveriges Radio
2 av 4
Instrumentpanelen i tankbilen. Foto: Annika Selin/Sveriges Radio
Tanktekniker Thomas Björklund tankar ett flygplan på Bromma flygplats. Foto: Annika Selin/ Sveriges Radio
3 av 4
Tanktekniker Thomas Björklund tankar ett flygplan på Bromma flygplats. Foto: Annika Selin/ Sveriges Radio
Tankteknikern startar tankningen av ett flygplan. Foto: Annika Selin/ Sveriges Radio
4 av 4
Tankteknikern startar tankningen av ett flygplan. Foto: Annika Selin/ Sveriges Radio

Företagare och Svenskt näringsliv i Norrbotten har reagerat starkt mot att regeringen utreder om det ska införas en skatt på flygresor i Sverige för inrikes- och utrikesresor.

Anders Hermansson, marknadschef på it-konsultföretaget BnearIT i Luleå säger att en flygskatt kommer att slå hårt mot näringslivet i Norrbotten och snedvrida konkurrensen.

Just nu pågår en utredning om en eventuell skatt på flygresor i Sverige. Regeringen vill att flyget ska bära en större del av kostnaden för sina utsläpp, att antalet flygresor ska minska och att skatten ska uppmuntra konsumenter att välja mer miljövänliga alternativ.

–Jag tror det blir en fullständig katastrof för näringslivet här uppe i Luleåregionen. Det blir en ren straffbeskattning på våra affärer med Mälardalen, säger företagaren, Anders Hermansson.

Enligt Svenskt näringsliv i Norrbotten anser nio av tio norrbottensföretag att goda flygförbindelser till och från länet med täta avgångar och rimliga priser har mycket stor eller ganska stor betydelse för konkurrenskraften.

Anna Wilson är generalsekreterare på Svenskt flyg och även hon regerar mot en eventuell skatt på flygresor. Hon tror att resultatet av en skatt kommer att leda till att färre väljer flyg, att flyglinjer kan komma att läggas ner och att den svenska turistnäringen drabbas.

– Hela Sverige är beroende av god flygtillgänglighet. En nationell skatt på flyget, bara i Sverige, kommer att slå hårt mot tillgänglighet, arbetstillfällen och tillväxt i hela Sverige, säger hon. 

Regeringen vill att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer och att skatten på flygresor ska bidra till att minska klimatpåverkan.

Anders Roth arbetar med transport- och klimatfrågor på IVL svenska miljöinstitutet och han säger att han han anser att det ska införas en skatt och att flyget idag är subventionerat.

–Ja flyget är subventionerat på så sätt att det inte finns någon energiskatt, ingen CO2-skatt och ingen eller väldigt lite moms för flyget. Det innebär att vi flyger mer och det innebär att konkurrensen gentemot andra färdmedel som exempelvis tåg, buss och bil snedvrids. Och, detta leder till att teknikutvecklingen går sakta framåt för man har inte samma driv att ta fram och sätta nya flygplan i drift, säger han.

På Bromma flygplats i Stockholm görs varje år omkring 55 000 starter och landningar. Varje år tankar det svenska inrikesflyget 220 000 ton så kallat jet-a bränsle, fossilt bränsle. Thomas Björklund arbetar som tanktekniker på flygplatsen.

–Jag var just uppe på plattformen och kopplade på bränsleslangen på vingen och ställde in siffrorna på flygmaskinen. Den här kaptenen beställde 6000 liter. Flygplanen vi tankar rymmer omkring 5000-10 000 liter bränsle, säger han.

I dag är flygplanen certifierade för att ta emot max 50 procent biobränsle som blandas med fossilt bränsle, men biobränsle är 4-5 gånger dyrare än det fossila bränslet.

–Varken passagerare eller flygbolag har idag råd med biobränsle, säger Anna Wilson på Svenskt flyg.

Hur mycket skatten på flygresor landar på är oklart, men det spekuleras i en hundring eller två.

– 200 kronor är mycket pengar om man reser mycket till och från Stockholm varje år. Det blir lätt 40 000. Det kan låta lite, men för oss är det mycket pengar, säger företagaren Anders Hermansson.

På Svenskt Flyg tycker man att de vore orättvist om svenskt flyg beläggs med skatt. Hon vill hellre se att det jobbas globalt och internationellt. Hon menar att om Sverige beskattar flygresor bör alla övriga jordens länder göra likadant.

– Det hade naturligtvis varit bra om vi hade kunnat införa en global skatt snabbt, men det kan bli svårt. I brist på en global överenskommelse måste vissa länder gå före och visa vägen. I Storbritannien och Tyskland finns det redan en flygskatt och Sverige bör följa efter dessa länder och införa en skatt på flyget, säger Anders Roth, forskare på IVL, Svenska miljöinstitutet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".