Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ännu långt ifrån nollvisionens mål

Publicerat onsdag 30 december 2015 kl 11.23
"Man behöver jobba lite extra med oskyddade trafikanter"
(2:25 min)
Ambulanser, cyklist, olycka trafikolycka
Utvecklingen går långsamt för oskyddade trafikanter som cyklister och gående. Arkivfoto. Madeleine Persson/Sveriges Radio.

Det går trögt för nollvisionen inom vägtrafiken. Hittills i år har 265 personer omkommit i vägolyckor, visar preliminära siffror från Transportstyrelsen som Ekot tagit del av.

Dödssiffran verkar hamna på samma nivå som de senaste två åren, och Motormännens riksförbund menar nu att nollvisionens mål till år 2020 börjar bli orealistisk.

– Om man ger sig på en kvalificerad gissning lär det bli i samma härad som förra året. Då hamnade den officiella siffran för omkomna på 270, säger Henrik Olars, presschef på Transportstyrelsen.

Prognosen för 2015 är preliminär. Människor kan exempelvis avlida på vägarna på grund av sjukdom, och året är inte över än.

Men Transportstyrelsens prognos pekar mot att dödstalet landar någonstans runt 2013 års siffra på 260 eller på 270 från i fjol.

Tendensen över lång tid är att färre bilförare omkommer i trafiken, men utvecklingen går långsamt för oskyddade trafikanter som cyklister och gående.

– Där har man gjort en analys där man ser att man behöver jobba lite extra med oskyddade trafikanter. Bland annat genom att bygga säkrare cykelvägar och sköta underhållet på cykelvägarna lite bättre, säger Henrik Olars.

Nollvisionens senaste mål är att till år 2020 komma ner till 220 omkomna i trafiken.

Men intresseorganisationen Motormännens trafiksäkerhetsansvarige Erik Kjellin tror att det kommer bli väldigt svårt att nå.

Han är kritisk till Transportstyrelsens förslag om att man ska kunna besiktiga bilen vartannat år. Han bekymras över det minskade antalet trafikpoliser och vill ha en ny lagstiftning kring mobilanvändning i bilen.

– Förr när man såg en vinglande bil på motorvägen trodde man att föraren var berusad. Nu tror man alltid att det är nån som pillar med mobiltelefonen, säger Erik Kjellin som tycker att handhållen mobil är ett minst lika stort problem i trafiken som alkohol.

Men det enskilt största problemet i vägtrafiken är enligt Erik Kjellin högtrafikerade 80- och 90-vägar. Han vill ha fler 2+1-körfältsvägar, och har en särskild väg i åtanke.

– E20 mellan Stockholm och Göteborg, framförallt söder om Örebro. Här varierar hastigheterna, stora delar saknar 2+1 och det är den dödligaste vägen i Sverige. Skulle vi önska nåt för nästa år är det att E20 blir säker, säger Erik Kjellin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".