Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Rederierna ser en liten ljusning

Publicerat torsdag 31 december 2015 kl 05.00
Men mer måste till
(2:08 min)
Pia Berglund, vd Svensk Sjöfart samt färjor vid Stockholms inlopp. Foto: Svensk Sjöfart och TT. Montage: Sveriges Radio.
Vi kan inte ta ur mer av våra kunder och lastköpare, säger Pia Berglund. Foto: Svensk Sjöfart och TT. Montage: Sveriges Radio.

Rederierna kämpar med små marginaler och dålig lönsamhet. Men nu  anar man en liten ekonomisk förbättring. Men det behövs större förändringar för att branschen ska överleva, säger Pia Berglund, VD för branschorganisationen Svensk Sjöfart.

– Vi har gått kräftgång under ett antal år. Nu behövs det att det görs förändringar för att vi ska överleva som svenska rederier.

Lönsamheten inom färjetrafiken har börjat vända, visserligen lite försiktigt efter att man haft flera år med röda siffror. Bland annat har flera fartyg börjat utöka andelen av fraktgods för att kompensera de minskade inkomsterna från passagerare.

En andel passagerarfartyg har till och med omvandlats till renodlade fraktfartyg. Det gör man för att kunna köra långsammare och bränslesnålare. Rederierna som fått ökade bränslekostnader i samband med att det infördes nya krav på att marint bränsle numera ska innehålla en lägre andel svavel.

En överetablering av färjetrafiken i Östersjön har också medfört att en del fartyg har omdirigerats till att börja trafikera andra sträckor, som exempelvis mellan Göteborg och Danmark.

Och flera av åtgärderna har lett till önskade kostnadsbesparingar, säger Pia Berglund.

– Vi har flyttat bort några av de större färjorna från Östersjön, som exempelvis trafikerar mellan Sverige och Finland, och mellan sträckorna Sverige till baltstaterna. Vi har sett att det inte kommer att löna sig ekonomiskt att ha de största fartygen med enbart passagerare. Vi har gjort en satsning mot lastsidan. På dem tar vi tar mer av gods och en mindre andel av passagerare.

Men mycket mer kommer att behöva göras för att öka branschens lönsamhet under det kommande året. Vi måste hitta en lösning på den överetablering som råder på Östersjön. Vi måste också kunna möta konkurrensen från bland annat lastbilstransporter  som kör parallellt med färjetrafiken söderut från Sverige och västerut, säger Pia Berglund.

– När det gäller lönsamheten 2016 så ser vi att den kommer att bli tuff. Vi tror att lönsamheten delvis kommer att räddas av det låga oljepriset. Men vi måste vara förberedda på att vi måste bli mer effektiva. Vi kan inte ta ut mer av våra kunder eller av våra lastköpare. Det har vi redan kunnat se. Det har redan nått ett maxpris idag. 

– Under året 2016 och 2017 så måste lönsamheten förbättras. Vi kommer att behöva se över våra turer.  Det skulle kunna bli aktuellt med att det blir något färre avgångar. Som exempelvis att det blir två avgångar i veckan istället för fyra gånger på några sträckor. Det är sådana avgöranden branschen funderar över just nu, säger Pia Berglund VD för Svensk Sjöfart.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".