Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flera rederier hårt pressade

Publicerat torsdag 31 december 2015 kl 13.33
"Låga oljepriset är en tillfällig räddning"
(2:21 min)
Foto: TT.
1 av 3
Foto: TT.
Foto: Maria Repitsch
2 av 3
Jari Virtanen, ordförande i Passagerarrederiernas Förening i Sverige. Foto: Maria Repitsch
Foto: Maria Repitsch
3 av 3
2) Tapani Kauhanen, VD för Viking Line´s marknadsförings- och försäljningsbolag i Skandinavien. Foto: Maria Repitsch

Passagerarfärjorna som kryssar i Skandinavien har de senaste åren haft stora lönsamhetsproblem på grund av höga bränslepriser och en ökad konkurrens från bland annat flygtrafiken. Men nu kan det låga oljepriset vara en tillfällig räddning, enligt Jari Virtanen, som är ordförande i Passagerarrederiernas Förening i Sverige.

– Nu är oljepriserna tillfälligt lågt och då går det lite bättre för tillfället. Men man får komma ihåg att många av rederierna kommer från relativt låga nivåer. Många kommer också från minussiffror så vi håller oss nätt och jämt över vattenytan med genom de låga oljepriserna och det ger en positiv utveckling på våra resultat, säger Jari Virtanen.

Passagerarfärjornas rederier har sedan finanskrisen kämpat med att vinstmarginaler har blivit allt mindre. En överetablering av passagerarfärjor på flera destinationer har gjort att bland annat biljettpriserna har blivit allt lägre. Rederierna satsar nu istället på att få in inkomster på försäljningen av mat, dryck och shopping ombord.

Mellan Sverige och Finland har passagerarna minskat de senaste 7 åren med cirka 10 procent. Färjorna mellan Sverige och Danmark har tappat under samma period dubbelt så många, så mycket som 25 procent. Det är framförallt flyget som tagit en andel av marknaden.

Bränslet är den tyngsta utgiftsposten för alla rederier. Att sänka farten har därför blivit ett sätt att få ned kostnaderna säger Jari Virtanen, ordförande för Passagerarrederiernas Förening.

– Man har fokuserat på att sänka kostnaderna genom att se över energiförbrukningen. För det är den absolut största utgiftsposten för samtliga rederier. Genom det kan överfartstiderna bli lite längre. Men det kan variera för på vissa marknader kan man inte göra så mycket åt tidtabellen. På andra marknader kan man göra mer åt tidtabellen.

Ett av de rederier som känner av överetableringen på Östersjön är Viking Line. Konkurrenterna består både av andra rederier och flera flygbolag.

– Vi märker att det är en väldigt tuff kamp om både kunderna och resenärerna. Och vi arbetar med att bli mer kreativa när det gäller produktutveckling. Biljettpriserna är också väldigt låga, och det råder ett visst överutbud på marknaden av resor, och det gör att det är konsumenternas marknad, säger Tapani Kauhanen, VD för Viking Lines marknadsförings- och försäljningsbolag i Skandinavien.

Men trots att lönsamheten marginellt kan komma att öka för flera rederier genom att oljepriset är lågt  så finns det en risk för att överetableringen leder till att rederier kan komma att slås samman i framtiden säger Jari Virtanen, vid Passagerarrederiernas Förening.

– Jag tror att många för tillfället skjuter upp tanken på konsolidering för att man har förhoppningar på en positiv ekonomisk utveckling. Men i slutändan så kan det komma att bli konsolideringar. Men det är inget någon talar om nu. Det hör man först om dagen innan det kan komma att bli en affär. För konsolidering är det ingen som talar om på förhand. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".