Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nu har id-kontrollerna till Sverige införts

Uppdaterat måndag 4 januari 2016 kl 05.16
Publicerat måndag 4 januari 2016 kl 00.09
Danmarks statsminister om de danska konsekvenserna av de svenska id-kontrollerna
(11 min)
Id-handlingar med bild kontrolleras och scannas på spår ett på Kastrup natten till söndagen. Det första ID-kontrollerade Öresundståget avgick efter midnatt från Kastrup.
1 av 2
Id-handlingar med bild kontrolleras och scannas på spår ett på Kastrup natten till söndagen. Det första ID-kontrollerade Öresundståget avgick efter midnatt från Kastrup. Foto: Johan Nilsson / TT
Foto: Jens Dresling/TT
2 av 2
Foto: Jens Dresling/TT

Nu har id-kontrollerna till Sverige införts. Runt 150 vakter ska bevaka kontrollerna på Kastrup.


Kraven innebär att ingen kan resa in till Sverige från Danmark med tåg, buss eller färja utan att kunna visa upp en giltig identitetshandling.

Anna Roxvall Ekot: Hej och välkomna till Ekots liverapportering om de id-kontroller mellan Danmark och Sverige som infördes vid midnatt!

06:44, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot:
Lite bakgrundsfakta:

Den 17 december i år röstade riksdagen igenom en ny lag som ger regeringen rätt att ”vid allvarlig fara för den allmänna ordningen i landet eller den inre säkerheten i landet” införa id-kontroller på tåg buss och passagerarfartyg till Sverige.

Lagen trädde i kraft den 21 december och regeringen aviserade att föreskrifter om id-kontroller skulle införas i dag den 4 januari.

Transportörerna har ansvar för id-kontrollerna. Om de inte genomför dessa riskerar de böter.

Det hela innebär att den som inte har id-kort kommer att nekas inträde i Sverige och målet är att minska antalet personer som söker asyl i Sverige.

Enligt Migrationsverkets statistik visar bara 20 procent av asylsökande upp id vid ansökningstillfället.

06:45, 4 January 2016

alicepetren: Mer media än resenärer när #ID kraven införts #Kastrup. Ingen riktig test. Vakter står i fållor o fotar Id-kort. https://t.co/0sTl3BU68i

06:50, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Id-kontrollerna genomförs på Kastrups flygplats för tåg mellan Danmark och Sverige.

Kontrollstationerna bemannas dygnet runt av totalt 150 vakter från Securitas, enligt Dagens Nyheter. Mellan spåren har ett 325 meter långt stängsel uppförts för att personer som saknar id inte ska kunna ta sig förbi kontrollerna.

Kritiken mot kontrollerna har varit massiv och tåg- och bussbolag liksom många resenärer fruktar stora förseningar.

06:51, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: 25 Skånepolitiker som företräder Moderaterna på kommun- och regionnivå skriver i en artikel på DN Debatt att kontrollerna borde genomföras under färd i stället och att nuvarande system äventyrar hela Öresundsregionen.

06:53, 4 January 2016


Ekots migrationskorrespodent Alice Petrén tog just den här bilden från Kastrup.

Ekots migrationskorrespodent Alice Petrén tog just den här bilden från Kastrup.

06:58, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Alice Petrén är nu med direkt i Ekot från Kastrup.

07:01, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Tågen mot Sverige kommer in på perrong 2 på Kastrup, där tvingas alla passagerare kliva av, byta perrong, gå igenom id-kontrollerna där deras legitimation fotograferas, och kliva på ett nytt tåg för brofärden mot Sverige.

Alice Petrén, direkt från Kastrup, i Ekot:
"Det är som att det vore en incheckning till en flygplats. Det är få personer som har åkt hittills, så det är svårt att veta hur det här ska gå. Det kommer nog att vara mer tryck på eftermiddagen då många som pendlar till Köpenhamn ska tillbaka".

07:04, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Efter morgonekot, ungefär 07.20 blir det debatt om id-kontrollerna i P1 Morgon, mellan Märta Stenevi, miljöpartistisk regionråd i Skåne och Magnus Olsson, kommunpolitiker för Sverigedemokraterna.

07:08, 4 January 2016


Foto: Jon Willén, Sveriges Radio.

Foto: Jon Willén, Sveriges Radio.

07:16, 4 January 2016


Nytt från och med midnatt. Foto: Jon Willén, Sveriges Radio.

Nytt från och med midnatt. Foto: Jon Willén, Sveriges Radio.

07:20, 4 January 2016

alicepetren: #ID kontroll på #Kastrup. Vakter i fållor. Ingen stoppad. Hur ska det bli i eftermiddag? #Migration #flykting https://t.co/e2ay4yH3OA

07:23, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: "Fullständig katastrof som riskerar slå sönder arbetsmarknaden i Öresundsregionen, anser Märta Stenevi, miljöpartistisk regionråd i Skåne, om id-kontrollerna: "En funktionell mur mitt i regionen", kallar hon det i P1 Morgon.

"Sverige var tvunget att agera", anser istället Magnus Olsson (SD). "Det är för tidigt att måla fan på väggen" vad gäller id-kontrollernas effekter.

07:25, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Minst 8000 personer bedöms pendla i Öresundsregionen. I snitt över 16 000 personer passerar genom området per dygn, enligt Sydsvenskan.

07:26, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Id-kontrollerna beräknas enligt DN kosta nio miljoner danska kronor i månaden. Just nu delar man på kostnaden mellan Skånetrafiken och danska statliga tågoperatören DSB.

07:27, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Kvart över åtta kommer ansvarig minister, infrastrukturminister Anna Johansson, till P1 Morgon.

07:30, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: De svenska id-kontrollerna bevakas även av internationella medier.

The Guardian: Sweden to impose ID checks on travellers from Denmark

Al Jazeera: Sweden begins border ID controls to halt refugee influx

07:43, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Redan i november beslutade Sverige om tillfälliga gränskontroller vid inre gräns. Alla som har rest från Kastrup till Sverige har fått visa upp sina id-handlingar för svenska polisen. Men eftersom kontrollerna bara genomfördes på vissa platser och genom stickprov ansåg riksdagen att det behövdes mer omfattande insatser, vilket ledde till den nya lagen om id-kontroller som trädde i kraft 21 december.

07:53, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Danmarks statsminister Lars Løkke Rasmussen skriver på Facebook att han kommer att hålla en presskonferens klockan 12 i dag med anledning av Sveriges beslut om gränskontroller. "Vi har beredskap att se till så att vi kan hantera de problem med anhopning av illegala utlänningar i Danmark som det svenska beslutet kan skapa", skriver Løkke Rasmussen i sitt inlägg.

08:00, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Alice Petrén direkt från Kastrup:
"Kontrollerna har fungerat väldigt smidigt under morgonen. Ingen har än så länge avvisats, jag har frågat vakterna flera gånger men de säger att de inte har stoppat någon. De som jag har pratat med är väldigt irriterade. En kvinna hade missat att det är glesare trafik, hon skulle bli 40 minuter försenad till sitt jobb... En annan sa att det går åt en timma av min fritid till det här, det är besvärligt", rapporterar Alice Petrén.

08:03, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Tony Bispeskov är informationschef på danska tågbolaget DSB. Han säger till Ekots reporter Anna Bubenko att systemet med de nya id-kontrollerna än så länge fungerar bra.
- Det går bra, Securitas kollar folks id, vi har 34 slussar där man kollar id, de flesta har pass och körkort, det tar 15-20 sekunder att scanna, sedan får de gå in på perrongen här på Kastrup.
Har ni avvisat någon som inte haft id?
- Ja det har vi, men vi registrerar inte hur många som inte får komma in. Men det finns folk som vi säger nej till.
Hur stora förseningar handlar det om?
- Vi säger att om man åker från Köpenhamns central till Malmö central tar det 30-45 minuter längre än normalt. Id-kontrollerna kostar oss en miljon danska kronor om dagen.

08:13, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Nu infrastrukturminister Anna Johansson i P1 Morgon.

08:16, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Syftet med kontrollerna är att minska antalet personer som söker asyl i Sverige, säger Anna Johansson.
"Vi behöver komma ner rejält i nivå för att klara detta. Just nu ligger vi på ungefär 2000 per vecka. Det är fortfarande många. Men det finns kapacitet i andra västländer. Sverige kan inte vara enda land i EU som tar emot flyktingar", säger hon.

08:19, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: På frågan om risken för böter för transportörer som ska sköta id-kontrollerna, om de råkar släppa igenom någon med felaktiga id-handlingar, svarar Anna Johansson:
"Nu när man inför dessa nya kontrollerna kommer man hellre fria än fälla, för det tar en tid innan rutinerna sitter".

08:22, 4 January 2016

alicepetren: Vissa oroade över lagring av info #IDkontroller Arktisk kyla på #Kastrup o glest mellan tågen. #migration #flykting https://t.co/Z3GbB2hPqF

08:25, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: "Vi har fattat beslutet att gränskontrollerna gäller under sex månader. Vi kommer självkklart följa utvecklingen noga."
"Om vi ser att vi kommer ner på långsiktigt hållbara nivåer i asylsökande, så finns det inte längre något behov av kontrollerna. Men vår bedömning är att vi behöver ha detta i sex månander. Men vi har inte för avsikt att ha kvar dem längre än de behövs".

08:26, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Anna Johansson vill inte ge någon siffra på vad "hållbara nivåer" är.

08:26, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: På frågan om hon inte alls är orolig för effekterna för Öresundsregionen, svarar Anna Johansson:
"Självklart har vi vägt in det, men gjort den samlade bedömningen att behovet av att få ner andelen personer som söker asyl i Sverige och i stället söka asyl i andra säkra länder i EU, överväger"

08:28, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Anna Johansson:
"Vare sig väktare eller busschaufförer ska fastställa identitet på människor, det ansvaret har Migrationsverket. Kraven handlar om att fastställa att det är en giltig id-handling, alltså att det finns ett foto, personnummer, födelsdatum och namn. Är det sannolikt att det är en giltig id-handling ska personen få följa med. Över tid kommer de som ska genomföra id-kontrollerna lära sig känna igen id-handlingar som bedöms som giltiga".

08:34, 4 January 2016

alicepetren: @MalinAhrholt Svårt att veta hur många som kör bil. Självklart på plats för em o fler resenärer. mycket lugnt nu,

08:35, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Anna Johansson, angående kritiken från till exempel Malmös kommunalråd Katrin Stjernfeldt Jammeh, om att id-kontrollerna riskerar slå sönder Öresundsregionen: "Vi är medvetna om att det blir krångligare att pendla i regionen, men samtidigt tror jag man ska avvakta lite och se effekterna. Nu talar man om 20-40 minuter försenar. Det är klart, skulle detta kvarstå under lång tid är det klart att det kan få konsekvenser, och det måste vi följa. Men det är också så att den här regionen har sett konsekvenserna av ett väldigt stort flyktingmottagande. Man behöver bygga väldigt många nya skolor, man har bostadsbrist, de system man har för att ta emot flyktingar är väldigt ansträngda. Det betyder inte att det är en systemkollaps, men vi måste komma ner på andra nivåer för att ta ett långsiktigt ansvar för de människor som kommer".

08:41, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Anna johansson: "Id-kontrollerna behövs tills vi når en nivå av asylsökande som innebär att vi kan erbjuda dem något mer än bara en yta – mer än att bara finnas i Sverige. Vi vill helst inte se flyktingläger i Sverige, vi vill att människor ska kunna erbjudas sjukvård och bostad som alla andra som befinner sig i landet."

08:47, 4 January 2016

Bengt: Vad är poängen med id-kontrollerna? Dom asylsökande kommer ju snabbt lära sig vänta med att slänga passet tills dom kommit in i Sverige.

Anna Roxvall Ekot: Syftet är helt enkelt att minska antalet som kommer in i Sverige för att där kunna söka asyl. Nu stoppas alla utan giltig id-handling redan i Danmark. Enligt Migrationsverkets statistik visar bara 20 procent av asylsökande upp id vid ansökningstillfället.

08:49, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Kajsa Berntsson, resenär, säger till Ekots reporter på Kastrup: "Det är väldigt jobbigt för mig som måste ta tåget till Malmö för att ta SJ-tåget till Stockholm: men sen tycker jag att det är fel rent allmänt också. Jag tycker att vi ska ta emot alla flyktingar som kommer, utan att kolla id på dem. Jag hoppas de slutar med det väldigt snart."

09:22, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: En annan resenär, Malin Lindskog, tycker däremot att det är bra med id-kontroller.
"Det är väl bra att veta vad det är för människor som kommer in i landet, det är väl samma var som, när man reser."
Att det kostar mycket och innebär förseningar tycker hon är okej.
"Det är smällar man får ta".

09:24, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Anna Bubenko, Ekots reporter, konstaterar att det har varit lugnt under morgonen. Den största rusningen består inte av folk som åker från köpenhamn till Malmö på morgonen, eftersom den största pendlingen består av människor som bor i Sverige och jobbar i Danmark. Så den största rusningen kommer antagligen ske i eftermiddag.
"Tidigare tog det 35 minuter mellan Köpenhman och Malmö. Nu tar det en timma och sex minuter att åka. Om den tidtabellen håller i eftermiddag återstår att se, när det är fler som åker".

09:26, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Björn Eriksson är expert för säkerhetsföretagen inom Almega. Han har avrått säkerhetsföretag som vänt sig till honom för råd, från att ta uppdraget om att sköta de nya id-kontrollerna.
"Man kontrollerar inte en id-handling i ett flöde på det här viset, inte id-handlingar vi aldrig har sett förut", säger han till migrationskorrespondent Alice Petrén.
"När man fotograferar id-handlingar ska man väl veta något om hur man lagrar personuppgifter, jag vet inte hur personuppgiftslagen ser ut i Danmark".
"Det ska till utbildning innan man genomför sådant här".

09:40, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Ekot sänder extre tio minuter till med anledning av id-kontrollerna. Programledare Håkan Widman.

09:50, 4 January 2016

Olof: Varför görs inte kontrollen i ett tidigare skede innan de når Danmark till exempel vid tysk/danska gränsen?

Anna Roxvall Ekot: Vår migrationskorre Alice Petrén svarar: Danmark överväger att införa kontroll där, men hittills har asylsökande åkt igenom Danmark till Sverige. Det vill inte längre svenska regeringen. Nu återstår att se om många ändå kommer till Danmark.

09:50, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Madeleine Seidlitz på Amnesty International är mycket kritisk till id-kontrollerna.
"Vi tycker att det är förhastade åtgärder och och tycker att det är fullständig avsaknad av konskevensanalys... Det är en enormt stor mängd åtgärder som fattats på kort tid och som får enorma konsekvenser. En helt ny och förändrad flykting- och asylpolitik."

09:57, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Nationalekonomen och migrationsforskaren Joakim Ruist är också mycket kritisk till kontrollerna.
"Det är ett ryggradslöst sätt att genomföra det på.Syftet att få ner antalet asylsökande och då gör man det på ett godtyckligt sätt med id-kontroller, man kunde lika gärna ha kunnat säga att människor med en viss hårfärg eller skostorlek som får resa in. Man hade hellre kunnat säga i regelverk att så här många kommer vi att låta söka asyl i år, så gör man det på ett ärligt sätt".


Det håller inte Madeleine Seidlitz på Amnesty med om:
"Det flyktingar behöver allra minst just nu är den typen av förslag, det står i strid med folkrätt och internionell flyktingrätt och våra internationella förpliktelser, det är helt förkastligt."

10:05, 4 January 2016

Nisse: Ekot: Förtydliga gärna i er rapportering att passpolisen fortfarande kollar alla på tåget när det kommer till Hyllie, och har gjort så i två månader redan. Dvs att man nu måste visa ID två gånger när man tar tåget från Köpenham till Malmö.

Anna Roxvall Ekot: Det kanske försvinner i flödet av all annan text, men jag har skrivit längre ner att man redan i november införde kontroll av inre gräns och att detta nu utvidgats. Men absolut, det kan nog behöva understrykas att resenärer från Danmark alltså nu behöver genomgå två olika kontroller.

10:20, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Sydsvenskan:
Tuffare för pendlare – men skönare för konduktörerna

10:23, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: "Det har inte kommit en enda asylsökande sedan vi började klockan sex i morse. I natt kom det bara någon enstaka", berättar ett polisbefäl vid kontrollen på Hyllie station för TT.

10:26, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Deutsche Welle:
New Swedish border controls: A blow to Schengen?

10:30, 4 January 2016


Foto: Alice Petrén

Foto: Alice Petrén

10:31, 4 January 2016

Anna Roxvall Ekot: Nu tackar vi för oss en stund. Direktrapporterandet återupptas klockan 12 då danske statsministern Lars Løkke Rasmussen håller presskonferens med anledning av id-kontrollerna. På återseende!

10:41, 4 January 2016

Fernando Arias Ekot: Snart fortsätter vi direktrapporteringen. Klockan 12:00 ska bland annat Danmarks statsminister, Lars Lökke Rasmussen, hålla presskonfererens.

11:56, 4 January 2016

Fernando Arias Ekot: Med på presskonferensen ska även Inger Stjöberg, utlännings- och integrationsminister, Sören Pind, justitieminister och Hans Christian Schmidt transportminister vara. Alla från det borgerliga regeringspartiet Venstre.

11:58, 4 January 2016

Fernando Arias Ekot: Danmark inför gränskontroller till tyskland nu från klockan 12. Säger Lars Lökke Rasmussen på en presskonferens som pågår nu.

12:07, 4 January 2016

Fernando Arias Ekot: Mer än 90.000 flyktingar och invandrare har sedan september rest genom Danmark. 13.000 har sökt asyl i Danmark, säger Rasmussen.

12:11, 4 January 2016

Fernando Arias Ekot: - Vi ska inte igen se flyktingar och invandrare gå på våra motorvägar. Vi måste säkerställa fred och ordning, säger den danska statsministern.

12:13, 4 January 2016

Fernando Arias Ekot: Gränskontrollen gör att de invandrare som inte vill söka asyl, kommer att stoppas vid gränsen.

12:13, 4 January 2016

Fernando Arias Ekot: Det handlar inte om att alla från Tyskland ska kontrolleras, man ska göra stickprover, säger Rasmussen. I första omgången ska kontrollerna göras i tio dagar.

12:15, 4 January 2016

Fernando Arias Ekot: Lars Løkke Rasmussen har talat med Tysklands förbundskansler Angela Merkel tidigare idag, säger han.

12:16, 4 January 2016

Fernando Arias Ekot: För att sammanfatta:
Danmarks statsminister Lars Lökke Rasmussen förklarar att regeringen känner sig tvingad att införa gränskontroller vid tysk-danska gränsen.
- Vi ska inte igen se flyktingar och invandrare gå på våra motorvägar. Vi måste säkerställa fred och ordning, säger han.

Det danska beslutet om gränskontroller har fattats för att upprätthålla ordning och säkerhet i landet, men också för att se till att fler flyktingar inte stannar i Danmark enligt statsministern.
- Danmark vill inte bli den nya flyktingdestinationen, tillägger Lars Lökke Rasmussen.

Lökke Rasmussen återkommer flera gånger till att regeringen har känt ett tvång att införa gränskontroller.

I första omgången kommer gränskontrollen att pågå i tio dagar, med möjlighet till förlängning. Alla kommer inte att kontrolleras vid gränsen, det kommer istället att handla om stickkontroller som görs. Vidare kommer man inte införa transportörsansvar i Danmark.

12:26, 4 January 2016

Fernando Arias Ekot: - This is not af happy moment at all, säger Lars Lökke Rasmussen till brittisk press.

12:30, 4 January 2016

Fernando Arias Ekot: Vår reporter på plats i Köpenhamn Katarina Helmersson berättar i Lunchekot att beslutet idag inte behöver betyda att färre söker asyl, eftersom stickproverna kan göra att personer som inte tänkt att söka asyl nu gör det.

12:34, 4 January 2016

Fernando Arias Ekot: Anna Bubenko, Ekots reporter på plats i Kastrup, berättar att ID-kontrollerna som görs av resenärer på väg till Sverige från Danmark har väckt flera ilskna reaktioner idag.

12:37, 4 January 2016

Fernando Arias Ekot: - Det är en besvärlig situation för de som tänkt att ta sig till Sverige och inte har ID-handlingar, berättar Anna Bubenko.

12:39, 4 January 2016

Fernando Arias Ekot: Nu gör vi en paus i direktrapporteringen.

12:42, 4 January 2016

Charlotta Andersson: Här kan du läsa mer om Danmarks belut om att införa gränskontroller mot Tyskland: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6338145

12:46, 4 January 2016

alicepetren: #Denmark "vill inte bli ny stor #flyktingdestination" Inför gränskontroll 10 dag Stickprov 12 tim eft Sv. #migration https://t.co/OUydjcx8ej

12:50, 4 January 2016

Charlotta Andersson: Sveriges justitie- och migrationsminister Morgan Johansson välkomnar det danska beslutet om gränskontroller.

- Jag ser positivt på det. Men det borde ha kommit tidigare. En stor del av våra problem har ju uppstått därför att Danmark fungerat som ett transitland för flyktingar, vilket strider mot Schengen-reglerna. Man har inte velat ta tag i det, men nu gör man det, säger Morgan Johansson till TT.

Han konstaterar att beslutet om gränskontroller är detsamma som Sverige fattade redan i november. Sen återstår det att se om även Danmark inför transportöransvar med id-kontroller för resande till landet.

- Man har ju redan folketingsbeslut på det, men en orsak till att man inte infört det tror jag beror på att situationen i Danmark när det gäller antalet asylsökande ser helt annorlunda ut än i Sverige. Vi tog emot cirka 160 000 förra året medan Danmark tog emot 21 000, säger Morgan Johansson.

13:10, 4 January 2016

Charlotta Andersson: Men från Tyskland hörs kritik.
Sveriges och Danmarks agerande bidrar till att Schengen-samarbetet nu är i gungning. Det säger den tyska regeringen i sin första kommentar efter Danmarks införande av kontroller längs landets södra gräns.

- Schengen är väldigt viktigt, men är nu i fara, säger UD-talesmannen Martin Schäfer i Berlin, enligt nyhetsbyrån AFP.

13:13, 4 January 2016

Charlotta Andersson: Sveriges Radios migrationskorrespondent, Alice Petrén, om Danmarks beslut att införa gränskontroller:

- För Danmarks del handlar det här om att signalera att de inte vill ha fler asylsökande. Det är också ett sätt att pressa EU framför sig. Att land efter land nu inför kontroller av sin gräns i någon form är ju ett tecken på att Schengen, det fria samarbetet, är utmanat och att det här kanske är en spik i kistan. Danmarks signal är att EU måste gå fram hårdare och stärka gränserna runt EU.

Vad kommer det innebära för de flyktingar som är på väg norrut i Europa?

- De kommer att fastna i Tyskland om de är på väg och de kan vara på väg in i Danmark också om de inte fastnar i stickprovskontrollerna. Men det blir svårare att ta sig norrut i Europa.

14:41, 4 January 2016

Charlotta Andersson: Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt är kritisk till det danska beslutet.

- Det här är en del av en dominoeffekt som förhindrar för asylsökande att söka asyl. Risken är ju att stora delar av EU stänger för asylsökande på sikt, säger han till TT.

15:00, 4 January 2016

Charlotta Andersson: Moderaternas vice ordförande Peter Danielsson (M), kommunalråd i Helsingborg, förstår det danska beslutet.

- Det krävs en europeisk lösning på flyktingkrisen, Sverige, Danmark och Tyskland kan inte klara detta själva. Men där är vi inte än och då är det ett förståeligt beslut från dansk sida, säger han till TT.

- Vi behöver minska flyktingtrycket, men det hade varit bättre med vårt huvudförslag om direktavvisningar vid gränsen av personer som kan söka asyl i andra säkra länder. Det hade kunnat ske vid gränsen av en myndighet och hade inte inneburit samma problem för resenärerna, säger Danielsson.

15:19, 4 January 2016

Charlotta Andersson: I Studio Ett klockan 16:03 talar vi om att ID-kraven vid Sveriges gräns.
Det har varnats för kaos och förseningar. Så hur går det nu och vad säger pendlarna? Hör Lars Dencik, professor i socialpsykologi och Ekots utsända Katarina Helmersson, som är på plats i Köpenhamn.

15:32, 4 January 2016

Charlotta Andersson: Under dagen har id-kontrollerna än så länge inneburit få avvisade resenärer. Längre köer vid id-kontrollerna har det inte heller blivit. Men resan är struligare.
Pendlaren Per Tryding som är orolig för följderna:

- Arbetspendling är otroligt viktigt för att det ska fungera i näringslivet. Det handlar om kompetensförsörjning. Det blir ganska allvarligt, i synnerhet om detta fortsätter, säger han till TT.

15:44, 4 January 2016

Charlotta Andersson: Tyska tidningen Deutsche welle om Danmarks gränskontroller:
Denmark introduces temporary controls along German border

15:53, 4 January 2016

Charlotta Andersson:
Tyskland har inte aviserat några konkreta åtgärder som svar på sina nordiska grannars nya gränspolitik. Man konstaterar snarare att flyktingströmmen har minskat dramatiskt under december månad. Och det gäller också antalet som söker sig vidare via Danmark till Sverige, det rapporterar Ekots Daniela Marquardt i Berlin.

16:03, 4 January 2016

Charlotta Andersson: I förtäckt kritik mot de svenska och danska åtgärderna betonade tyska utrikesdepartementets talesperson Martin Schäfe att gemensamma problem bör lösas gemensamt inom EU.

16:05, 4 January 2016

Charlotta Andersson:
Lars Dencik, professor i socialpsykologi medverkar i Studio Ett:

Danmarks statsminister säger att de inte vill bli en flyktingdestination, han har talat om en "hopning av ´'illegala utlänningar'" som han menar att Sverige skulle vara upphov till. Så det råder just nu en hätsk ton mellan Sverige och Danmark. Lars Dencik tillägger att ”Relationen mellan Sverige och Danmark har inte varit så här illa på väldigt länge”.

16:16, 4 January 2016

Charlotta Andersson: Dencik tillägger dock att mycket av ordkriget är ett spel för inhemska opinionen och för att skicka signaler till EU.

16:20, 4 January 2016

Charlotta Andersson: Dencik fortsätter:
- Gränskontrollerna försvårar människors och varors möjligheter att röra sig över gränserna. På lång sikt tror jag att vi har en sådan sammanvävning mellan näringsliv och människor i regionen att det skulle bli för svårt att skilja länderna åt på det här sättet.

16:23, 4 January 2016

Charlotta Andersson:
Nu ger DSB nya besked kring vad som är giltigt id

Tidigare på måndagen nekades resande med Svenska id-kort som utfärdats av Skatteverket. Inte heller norska id-kort dög. Nu uppger DSB:s presstjänst att alla europeiska id-kort gäller på resor från Danmark till Sverige.


Bland annat godkänns internationella presspass och Skatteverkets id-kort. En giltig id-handling ska ha följande uppgifter: foto, personens fullständiga namn, personnummer eller födelsedatum, serienummer, namnteckning, giltighetstid, samt information om vilken myndighet som har utfärdat id-handlingen.

- Om ID-kortet uppfyller kraven godkänns det, säger DSB:s presstalesperson.

16:29, 4 January 2016

Charlotta Andersson: Färjepassagerare i Helsingör positiva eller i alla fall accepterande till id-kontrollerna: "Det känns helt ok".

Hör och läs mer på P4 Malmöhus

16:33, 4 January 2016


Id-kontrollerna gav inga väntetider i Helsingör idag. Foto: Gunilla Nordström/Sveriges Radio

Id-kontrollerna gav inga väntetider i Helsingör idag. Foto: Gunilla Nordström/Sveriges Radio

16:34, 4 January 2016

Charlotta Andersson:
Ekots Katarina Helmersson gav en rapport direkt från Kastrup:

- Det är ganska mycket folk här, jag står här vid ett band av gulklädda vakter. Det är sex stycken som kontrollerar legitimationer här.

- En man som visar upp det ena legitimationen efter den andra här ur sin plånbok och inget verkar faktiskt fungerar. Så vi får se hur det går för honom. Vakterna beskrev det för mig att de uppfattade kraven som att id-handlingarna ska vara utfärdat av en myndighet. Då frågade jag hur de skulle se om en handling från till exempel Afghanistan var utfärdat av en myndighet eller inte, och det hade de inget svar på.

- Jag pratade även med en kvinna här som var danska men som sedan ganska lång tid tillbaka bor i Malmö och jobbar i Köpenhamn, och hon sa att om hon hade vetat om att hon skulle vara tvungen att gå igenom en id-kontroll varje dag som hon åker fram och tillbaka från jobbet då hade hon inte flyttat.

16:50, 4 January 2016

Charlotta Andersson:
Amerikanska The New York Times konstaterar att de svenska id-kontrollerna och de danska gränskontrollerna ytterligare urgröper EU:s ideal om öppna gränser.

16:55, 4 January 2016

Charlotta Andersson:
Ekots Katarina Helmersson direkt från Kastrup där hon pratar med pendlaren Caroline Lindberg:

- Själva id-kontrollen gick bra, men det som är knöligt är att det inte går lika många tåg. Så framför allt innebär det ju en lång restid som blir ännu längre.
Jag hade kunnat göra det här ifall jag hjälpte flyktingar men nu känns det som att jag hindrar flyktingar och det känns inte bra.

17:11, 4 January 2016

Charlotta Andersson:
Sveriges Radios migrationskorrespondent Alice Petrén i Studio Ett.

Hur påverkar det här de som flyr till Europa?
-Det är säkert så att många funderar på hur de ska göra. Men jag pratade med en kollega i Turkiet och det kommer fortfarande människor. Läget i till exempel Afghanistan har inte stabiliserats utan snarare förvärrats. Det kommer bli svårare, farligare och dyrare vägar för de som flyr. Och de kommer hamna i händerna på människosmugglare. Smugglarna hittar ständigt nya vägar.

- Men de som flyr nås mycket snabbt av den här informationen om stängda gränser, men många har ett sådant behov att de värjer sig för informationen, flera jag pratat med säger att det inte går att stanna längre, säger Alice Petrén.

17:19, 4 January 2016

Charlotta Andersson: Nu avslutar vi vår direktrapportering men du kan fortsätta följa händelseutvecklingen i våra sändningar och på vår webbsida www.sverigesradio.se .

18:19, 4 January 2016

Efter midnatt var alla passagerare tvungna att visa upp ett giltigt id för vakter från Securitas. Christina Rasmussen, journalist på Danmarks Radio, åkte med de första tåget som avgick från Kastrup strax efter midnatt och hon säger att de första kontrollerna gick lugnt till.

- Det var inte någon som fick stanna i Danmark för att de saknade id och det fanns heller inga flyktingar på det första tåget som skulle söka asyl i Sverige, säger Christina Rasmussen.

Christina Rasmussen påpekar samtidigt att det inte är förrän i rusningstrafik som effekterna av de nya id-kraven blir tydliga. Så även om flera av reaktionerna från de resenärer hon mötte på Kastrup var positiva så tror hon att svenska pendlare kommer överväga att ta bilen över bron istället.

- Det danska tågbolaget, DSB, har varnat om att det kan bli fördröjningar i trafiken i samband med att resenärerna tvingas byta tåg i Kastrup. Så det finns säkert flera som ska pendla tillbaka till Sverige under dagen som undrar hur det kommer att gå, säger Christina Rasmussen, journalist på Danmarks Radio.

Buss- och tågföretagen är irriterade, utöver själva utförandet måste transportören även dokumentera kontrollerna, men exakt hur det ska gå till är fortfarande oklart.

- Vi är väldigt, väldigt frustrerade och kritiska till det här. Vi vet fortfarande inte hur den här dokumentationen ska gå till, säger Christel Grip, presschef på Swebus, som kör tre - fyra turer från Köpenhamn till Sverige varje dag.

Enligt den nationella gränspolissektionen kan dokumentationen utgöras av kopior på id-handlingarna, en passagerarlista med namn där det tydligt framgår vilken typ av id-handling varje person visat eller en övervakningsfilm.

Om transportören inte kan visa sådan dokumentation anmäls händelsen till Transportstyrelsen, varpå transportören kan tvingas betala en sanktionsavgift.

- Det är orimligt att tågoperatörerna själva ska behöva tolka föreskriften, hur åtgärderna ska utföras rent praktiskt, sade Björn Westerberg, vd för branschorganisationen Tågoperatörerna, till TT när förordningen blev känd.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".