Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svenska företag ägnar sig allt mer åt välgörenhet

Publicerat måndag 4 januari 2016 kl 05.00
Stadsmissionen: Märker ett ökat intresse
(2:37 min)
En insamlingsbössa för Röda korsets kampanj Rädda Mammorna. Foto: Erik Abel/TT
En insamlingsbössa för Röda korsets kampanj Rädda Mammorna. Foto: Erik Abel/TT

Det är inte bara i juletid som vi blir extra givmilda. De svenska företagen bidrar allt mer till olika former av social och humanitär verksamhet. Och det handlar om stora ökningar.

Företagens ökande vilja att att stödja social verksamhet är något som Stockholms Stadsmission märkt av.

– Vi har märkt ett ökat intresse under hela året. Och vi har ökat våra insamlade medel från företag med 25 procent, säger Robert Benich, presstalesman på Stadsmissionen.

Även Ola Mattson, chef för Rädda Barnen Sverige, känner igen bilden. Rädda barnen samarbetar i dag med bland annat Axfood och Skandia. 

– Totalt ökar vår insamling med 20 procent. Antalet företag som vi samarbetar globalt med har fördubblats på ett år och vi har ett starkt tryck från både små och medelstora företag, säger han. 

Ett 30-tal företag betalar nu 300 000 kronor eller mer per år till Stockholms Stadsmission. Ett av dem är elbolaget Fortum.

– Samhället förväntar av oss att vårt företag är en bra samhällsmedborgare. Våra kunder och våra anställda förväntar sig det. Och vi har stegvis gått ifrån det här storskaliga, som att sponsra olika idrottsevenemang, säger Fredrik T Karlsson, pressansvarig på Fortum Sverige.

På promenadavstånd från Fortums lokaler ligger en av de verksamheter som drivs av Stadsmissionen och finansieras av bland annat Fortum.

Det är Crossroads, där EU-immigranter och papperslösa kan få frukost, rådgivning och en dusch. Det finns också tvättmaskiner, men rådgivning på det egna språket är det viktigaste.

– Vi har också kurser i svenska och engelska, och jobbsökarkurser. Vi försöker se till så att EU-emigranter får ett jobb. Och vi blir jätteglada när våra deltagare får ett jobb, det händer faktiskt då och då. Och det är bra, för det finns stora hinder för EU-emigranter att få ett jobb, säger Delphine Hobé, som är verksamhetsansvarig på Crossroads.

En av dem som besöker Crossroads är Muhammed.

Han är 40 år och elektriker. Ursprungligen är han från Marocko, men har bott och jobbat i Spanien, där han också har arbetstillstånd.

När Muhammed förlorade sitt arbete reste han till Sverige för att hitta ett jobb.

– Tack Crossroads. Jag får en respektfull behandling, trots att jag inte har någonting. Här får jag allting.

Han bor i ett provisoriskt tält i skogen utanför Stockholmsförorten Alby men äter frukost varje dag på Crossroads. Hoppet är ett riktigt jobb.

– Min dröm är att få ett jobb här i Sverige. Inte ett svartjobb, utan ett riktigt jobb med vit lön. Jag vill följa de regler som finns, säger han.

På Stadsmissionens kontor räknar Robert Benich med att trenden fortsätter och att fler företag ska engagera sig:

– Vi ser att socialt engagemang blir allt viktigare för de företag som vi jobbar med. Och även att vi jobbar lokalt är viktigt för de företag vi jobbar med i Stockholm.

– Vi märker ett ökat intresse på flera sätt, säger Rädda Barnens chef Ola Mattson. Vi ser det på våra insamlingar, att man stöder oss ekonomiskt. Men vi ser också att man vill samarbeta med oss för att stödja barn.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".